Alkotmánypolitikai Műhely
Politikai filozófia a hétköznapokban: haszonelvűség és libertarianizmus
A politikai döntések sokszor súlyos dilemmák elé állítják a döntéshozókat. A politikai haszonszerzésen túlmenően olyan nehéz kérdésekre is választ kell találniuk mint például: Van-e az emberi életnek pénzben kifejezhető ára? Miért kötelező bekötni a biztonsági övet? Az adózás tényleg azonos a kényszermunkával? A gazdagoknak arányaiban sokkal több adót kellene fizetniük? Miért (lenne) szent a tulajdonjog? Miért jó/rossz a kötelező sorkatonai szolgálat? Tényleg be kellene tiltani az önkéntes béranyaságot? A kurzus során a hallgatók a politikai filozófia legalapvetőbb kérdéseiről vitatkoznak, gyakorlati példákon bemutatva a pro és kontra érveket.
Politikai filozófia a hétköznapokban: a haszonelvűségen és a libertarianizmuson túl
A kurzus a Politikai filozófia a hétköznapokban című kurzus során tárgyalt témákat (haszonelvűség, libertarianizmus) nem tárgyalja újból, hanem elsősorban a méltányosság és az erény politikai dilemmáival ismerteti meg a hallgatókat. A politikai haszonszerzésen túlmenően a politikai döntéshozóknak olyan nehéz kérdésekre is választ kell találniuk mint például: A gyilkosok emberi méltóságát is tiszteletben kell tartani? Miért nem lehet egy USA-n kívül született ember az USA elnöke? Kompenzálni kell valahogy a szegény sorba születetteket? A velünk született tehetség nem szül társadalmi igazságtalanságot? Kötelezzük a Hooters-t férfi felszolgálók felvételére? Tényleg semmilyen körülmények között nem szabad hazudni? A meritokráciánál tényleg nincs jobb társadalomszervező elv? Szükség van pozitív diszkriminációra? Miért is kellene lojálisnak lenni a hazához? Mi a patriotizmus: erény vagy pedig káros előítélet? Létezik a közjó? A kurzus során a hallgatók a politikai filozófia legalapvetőbb kérdéseiről vitatkoznak, gyakorlati példákon bemutatva a pro és kontra érveket.
Az Európai Unió és a nemzetállamok viszonya: az európai integráció vitatott kérdései
A kurzus az európai integráció vitatott kérdéseit körebjárva a hallgatók érvelési készségét, vitakultúráját hivatott fejleszteni. Arra kíván rávilágítani, hogy az Európai Unió és a nemzetállamok jövőjéről szóló aktuális hazai és nemzetközi politikai viták milyen tágabb perspektívában értelmezhetők, milyen elméleti érvek szólnak az egymásnak is ellentmondó álláspontok mellett, és milyen gyakorlati példákra hivatkozhatnak a különböző álláspontok hívei. A kurzus klasszikus vitafórumként fog funkcionálni, ahol az oktató a moderátor és az ördög ügyvédje szerepét egyszerre ölti magára.
Alkotmánymérnökség: tervezd meg a tökéletes politikai rendszert!
Melyik a legjobb politikai rendszer? A kurzus ezt a kérdést próbálja megválaszolni – mégpedig a hallgatók aktív közreműködésével. A kurzus célja, hogy a hallgató képes legyen érvelni a politikai intézmények általa preferált kombinációja és típusai mellett (és ellen). Éppen ezért egy elképzelt alkotmányozási eljárás keretében kell a hallgatóknak megtervezniük az ideális politikai rendszert, miközben kifejtik a véleményüket a rendszerváltás és igazságtétel módjáról vagy éppen az alkotmányozási eljárás jellegéről. A hallgatók egymás érveire reagálva alakítják ki véleményüket az általuk legjobbnak tartott politikai berendezkedésről.
Füstös szivarszobák: média és politika kapcsolata
A kurzus célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a mai regionális médiapiac helyzetét, általános jellemzőit és kihívásait nemzetközi kitekintésben. Ezzel összefüggésben pedig feltárja a média és a politika kapcsolatát: hogyan alakítja egymást e két szereplő, milyen felelősségük van a társadalom irányában? Megvizsgáljuk a média helyzetét a politikában, a PR erejét és a lobbisták hatalmát. Szemlére vesszük a politika eszközeit a médiapiacon, a kampányok erejét és kapcsolatát a negyedik hatalmi ággal.
Közjog és globalizáció – alkotmányosság határok nélkül?
Beszélhetünk-e alkotmányról vagy alkotmányosságról nemzetállamok nélkül? Elválasztható-e a jog fogalma, különösen az alkotmányjog az állami szuverenitástól? A legtöbb jogterület igyekszik megoldásokat nyújtani a gazdasági és társadalmi globalizáció jelentette kihívásokra, ez alól mára az alkotmányjog sem jelent kivételt. Bár az alkotmányosság fogalmát hagyományosan a nemzetállamokhoz kötjük, ahogy a politikai közösségek határai halványodni látszanak, úgy egyre gyakrabban merül fel az európai és a globális alkotmányosság kérdése. A kurzus célja bemutatni a globalizáció és a közjog kölcsönhatásait: hogyan hat a globalizáció az állami alkotmányos rendszerekre, és hogyan lehet a jog a globalizáció eszköze?
Politikatudományi Műhely
Sorok közt olvasni. Magyar irodalmi művek politikai elemzése
A kurzus azon az elgondoláson alapul, hogy egyes szépirodalmi szövegek rendkívül érzékletesen, újszerű nézőpontot behozva tudják megvilágítani a politikai valóság kevésbé szem előtt lévő vonásait. Ennek megfelelően minden óra alkalmával egy-egy irodalmi alkotást vizsgálva vitatunk meg bizonyos politikai problémákat.
Akadálypályán. A fogyatékosság társadalmi-politikai összefüggései
A kurzus középpontjában a fogyatékosság mint társadalomtudományi szempontból ritkán kutatott jelenség vizsgálata áll. A 10 alkalmas szemeszter során a hallgatók képet kapnak arról, hogy a fogyatékos emberek élethelyzete társadalmi-politikai értelemben miért számít releváns és tanulmányozásra érdemes témának. A legfőbb fogalmakkal és megközelítésekkel való megismerkedést követően a kurzus résztvevői tanulmányutat tesznek egy fogyatékos gyermekekkel foglalkozó intézménybe, ahol a gyakorlatban is érzékelhetik a félév óráin felmerülő kérdések összetettségét.
Hírvacsora
Önkormányzati dilemmák
A kurzus két részből áll, az első, elméleti hátteret bemutató órát három helyszínen, különböző, eltérő adottságú települési önkormányzatnál tartott alkalom követi. A helyszíni tanulmányút során a hallgatók megismerkedhetnek a legfontosabb önkormányzati szervezeti egységekkel, azok vezetőivel, valamint különböző típusú települések legfontosabb jellegzetességeivel. A kurzus teljesítéséhez személyes jelenlét szükséges, továbbá a kurzus végén a hallgatók önálló esettanulmány keretében mutatnak be egy helyi közpolitikai problémát és arra vonatkozó megoldási javaslatokat fogalmaznak meg.
Posztkommunista átalakulások
Szakpolitikai viták és írások
A kurzus során minden szakpolitikai területhez előre kiadott szempontok és minták segítségével, adott kérdések és témák mentén, a diákok által választott szakpolitikai szerepeket követve írnak a hallgatók héttéranyagokat, melyeket az adott órákon megbeszélünk, majd az adott témában vitát rendezünk, melynek során a diákoknak az egyes szereplők szempont- és értékrendje mentén kell álláspontjukat kialakítani és megvédeni.
Közép-európai integrációk
A kurzus tágabb célja, hogy általános tudást adjon a politikatudomány és a nemzetközi kapcsolatok legfontosabb integrációs és regionalizációs elméleteiről. Elsődleges célja pedig az, hogy megismertesse a hallgatókat a közép-európai régióban 1989/1990 után létrejött alapvető integrációkkal, különös tekintettel a CEFTA-ra, a Visegrádi Csoportra vagy a Három Tenger Kezdeményezésre.
Színpadon innen, színpadon túl – politika és dráma
A kurzus első részében politikaelméleti szempontból releváns drámákat fogunk közösen elemezni. Az első, elméleti kérdéseket tisztázó alkalmat követően a hallgatók önállóan készülve elolvasnak egy-egy előre megadott művet, amelyeket az órákon majd közösen, interaktív formában vitatunk meg.
A kurzus zárásakéntt az Örkény Színházban megtekintjük A nemzet özvegye című darabot. Ezt követően a hallgatók elemző esszé keretében értelmezik az előadás mondanivalóját és összefoglalják saját színházi élményeiket.
Kormányzás Kelet-Közép-Európában
A kurzus célja, hogy bemutassa a kormányzati struktúra, a politikai folyamatok és kormányzati intézkedések, közpolitikai döntések összefüggését Kelet-Közép-Európa országaiban. A kurzus keretében elsősorban a visegrádi országok kerülnek a középpontba, amelyek mellett minden témakör során kitérünk a régió néhány további, különleges esetet jelentő államára is.
Politikai kampány
A kurzus három blokkra oszlik. Az első öt alkalom során a politikai kampányok jellegzetességeivel, elméleti alapjaival, valamint a tervezésükre vonatkozó szempontokkal foglalkozunk. Ezt követően négy különböző vendégünk lesz, akik egy-egy területre fókuszálva, saját tapasztalataikról számolnak be. A kurzus zárásaként a hallgatói csoportok mutatják be saját kampány stratégiájukat, amiknek értékelésére közvetlenül a prezentációt követően kerül sor.
Politikai kommunikáció és politikai kampány
A kurzus 3 alkalma 3 különböző blokkot képez, amelyek egyenként 2x90 perces órákat foglalnak magukba. Az első blokk a választói magatartás, politikai kommunikáció és kampány irodalom bemutatásával foglalkozik, amelyet a különböző típusú kampányok (jelölt/ügy-centrikus) témaköre követ. A harmadik alkalom keretében pedig a kis csoportok keretében készített prezentációk bemutatására kerül sor, amelyeket közösen fogunk értékelni.
Törzsek és intézmények - Magyar politika három évtizeddel a rendszerváltás után
A kurzus keretében a hallgatók megismerkednek a magyar politikai kultúrát meghatározó történelmi előzményekkel és adottságokkal. Ezt követően az intézményi környezet legfontosabb szereplőit és elemeit tekintjük át, amit a választók, a pártok, a politikai elit, az országos és helyi politika különbségei követnek, majd az utóbbi évtizedek legfontosabb közpolitikai intézkedéseit és vitái zárnak le.
Hol élsz Te?
A juniorképzés keretében az öt vidéki egyetemi központban tartott alkalmak a magyar politikatörténet, a demokrácia elméletek, a fiatalok választói magatartásának és az aktuális politikai viták fő kérdéseit, elméleti modelljeit mutatták be.
100 év után (is) kutyaszorítóban – Határon túli magyar pártok összehasonlító elemzése
A kurzus során a hallgatók megismerkednek a kárpát-medencei, határon túli magyar pártok legfontosabb jellegzetességeivel, kihívásaival és eredményeivel. A kurzus alkalmain többek között a pártrendszerek, a politikai kampány, a választói magatartás, a politikai elit és a kormányzás, közpolitika alkotás jellegzetességeit vizsgáljuk, majd hasonlítjuk össze a szomszédos országokban tevékenykedő, magyar érdekképviselet céljából alakult pártok esetében.
Mit jelent ma a nevelés a sportban?
A gyermekek versenyeztetése nagyon sok filozófiai és etikai kérdést vet fel. Ki dönt a sportágról, a sportolás szintjéről és céljáról - a szülő, a gyermek, esetleg az edző? Hogyan lehet felismerni a tehetséget? Mikor szükséges dönteni a specializációról? Hogyan lehet összeegyeztetni a tanulást a sporttal és kettős karrierútban gondolkodni? Néhány példa azon kérdések köréből, amelyekre nincs egységes, egyértelműen érvényes válasz, megfogalmazásuk nélkül mégsem lehet célokat megjelölni, jövőt tervezni, egyéni karrierutat és közösséget építeni sem. A kurzus ebbe a komplex témakörbe nyújt betekintési lehetőséget az elméleti háttér bemutatása mellett a győri úszósport megismerése révén.
SÉTÁLÓKURZUS: Budapest társadalomföldrajza
A kurzus során a város különböző helyszínein, egy-egy emblematikus csomópont, műtárgy vagy közterület példáján keresztül értelmezzük és elemezzük a Budapesten belüli fejlettségi különbségeket, az urbanizáció gyakorlati problémáit, a társadalmi-gazdasági-infrastrukturális tényezők összefonódását.
Délkelet-európai kreatív értekezlet
Interaktív közpolitikai vitakurzus a balkáni országok aktuális társadalmi/infrastrukturális/gazdasági döntéshozatali folyamatairól
Kelet-közép-európai kreatív értekezlet
Interaktív közpolitikai vitakurzus a kelet-közép-európai országok aktuális társadalmi/infrastrukturális/gazdasági döntéshozatali folyamatairól
Kárpát-medencei közlekedésfejlesztési jövőképek
Hazánk és a szomszédos országok magyarlakta vidékeinek a közlekedési hálózatát illető fejlesztési elképzelések, stratégiák megismerése, megvitatása, kellő háttérismertetéssel, szakpolitikai fókusszal, nemzetközi kitekintéssel.
MCC-Rubicon Történettudományi Műhely
20. századi magyar történetpolitikai gondolkodás 1.
20. századi magyar eszmetörténet
20. századi magyar történetpolitikai gondolkodás 2.
20. századi magyar eszmetörténet
Amerikai anzix? - Kulcskérdések és mérföldkövek a magyar migrációs politikában a dualizmustól napjainkig
A kurzus bemutatja a magyar migrációs folyamatok alakulását, az azok történelmi hátterét, illetve a migráció jelenségére adott kormányzati válaszokat, a migrációs folyamatokat befolyásoló lépéseket, a szándékok, ideológiák és a lehetőségek metszéspontjait.
Járványok és a modern közegészségügy létrejötte Magyarországon (1867-1914).
A kurzus célja a modern magyar közegészségügyi rendszer létrejöttének megismerése.
Ízek emlékezete: francia történelem – francia sajt.
Számos francia sajt története kapcsolódik az ország történetéhez. Egy-egy jellegzetes történelmi korszak művelődés- és köztörténeti csomópontjait egy-egy jellegzetes sajt segítségével ismerjük meg. Az egyes témákhoz kapcsolódó sajtokat megkóstoljuk. A kurzuson meghívott előadók is részt vettek.
Szociológiai Műhely
Ismerd meg a társadalmat, amelyben élsz!
A kurzus célja megismertetni a hallgatókkal az empirikus piac- vélemény- és társadalomtudományos kutatások tervezésének és kivitelezésének módszertani dilemmáit, azáltal, hogy gyakorlatorientált formában, egy kutatás megvalósítása során közvetlen tapasztalatokat szereznek.
Kutassunk együtt! A kutatás tervezésétől a terepmunkán át a publikációig
A kurzus célja megismertetni a hallgatókkal az empirikus piac- vélemény- és társadalomtudományos kutatások tervezésének és kivitelezésének módszertani dilemmáit, azáltal, hogy gyakorlatorientált formában, egy kutatás megvalósítása során közvetlen tapasztalatokat szereznek.
Mindenmentes szójalattét a faluba! - dzsentrifikáció vagy újpolgárosodás a magyar vidéken
A kurzus célja megismertetni a hallgatókkal az empirikus piac- vélemény- és társadalomtudományos kutatások tervezésének és kivitelezésének módszertani dilemmáit, azáltal, hogy gyakorlatorientált formában, egy kutatás megvalósítása során közvetlen tapasztalatokat szereznek.
Anderson meséi az elképzelt közösségről – gondolatok a nemzetről
Politikai gondolkodás a nemzetről: a kurzus célja, hogy a diákokkal közösen a nemzetről való gondolkodás legfontosabb irányvonalait feldolgozzunk, valamint a nemzeti identitás kutatásának lehetséges módszertani megoldásait feltérképezzük.
Kutatásmódszertan
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék és elmélyedjenek a kvalitatív kutatási módszertan rejtelmeibe.