Olvasási idő: 6 perc

Talán az elkövetkezendő évek egyik legnagyobb kihívása a fenntarthatóság elérése, mely Európában és a fejlett világ számos pontján már most is kiemelt figyelmet kap, viszont mit is takar magában ez a fogalom?

A legtöbben a fenntarthatóság hallatán egyből a természetre, a környezetvédelmi aktivistákra vagy a megújuló energiákra gondolunk, azonban a jelentése sokkal összetettebb, hiszen az, ami zöld nem föltétlenül fenntartható. A legegyszerűbb meghatározás az ENSZ – Egyesült Nemzetek Szervezete Bruntland-jelentésében található, melyben úgy fogalmaznak, hogy a fenntartható társadalom a jelen szükségleteit elégíti ki anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek képességét saját szükségleteik kielégítésére.

A fenntartható szemléletre és cselekvésre szükség van, hiszen a Föld energiatartalékai végesek, illetve a jelenlegi globális fogyasztás visszafordíthatatlan következményekkel járhat, kezdve a csökkenő biodiverzitástól a légkör megváltozásáig. A zöld döntések azonban nem minden esetben fenntarthatóak, hiszen a gazdasági növekedés és a társadalmi fejlődés egyaránt elengedhetetlenek ahhoz, hogy meg legyen adva az esély a jövő generációinak saját szükségleteik kielégítésére, ezért a Fenntarthatóság három alappillérre támaszkodik. A fenntarthatóság célja a 3 pillér megfelelő ötvözése, a lehető legkevesebb haszonáldozati költséggel, mely megvalósítható, hiszen a 3 dimenzió szorosan összefügg.

A környezeti fenntarthatóság a környezet megóvására összpontosít, ezért elsősorban az erőforrásmenedzsmenttel és a termelés során felszabaduló anyagok újrahasznosításával, illetve tárolásával foglalkozik. Ez a pillér magában foglalja a biodiverzitást, a vízminőséget, a levegőminőséget és a környezetre káros anyagok, például az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését. Ez a leglátványosabb és legnépszerűbb dimenziója a fenntarthatóságnak.

A társadalmi fenntarthatóság célja egészséges és élhető közösségek létrehozása, az egyetemes emberi jogok, az nemi egyenlőség, az oktatás és az egészségügy fejlesztése által. A társadalmilag fenntartható közösségek igazságosak, sokszínűek, összefüggőek, demokratikusak és jó életminőséget biztosítanak. Ez a fenntarthatóság leginkább figyelmen kívül hagyott területe, mivel a fenntartható fejlődésről szóló viták általában a fenntarthatóság környezeti és gazdasági aspektusaira fektetik a hangsúlyt.

A gazdasági fenntarthatóság valószínűleg a fenntarthatóság legegyszerűbb formája. Ahhoz, hogy egy vállalkozás gazdaságilag fenntartható legyen, nyereségesnek kell lennie, és elegendő pénzáramot kell generálnia ahhoz, hogy a jövőben is fennmaradjon. A fenntarthatóság e formájának kihívása a hosszútávú egyensúly és stabilitás elérése. Ahelyett, hogy mindenáron pénzt keresnének, a vállalatoknak a fenntarthatóság más elemeivel összhangban kell megpróbálniuk nyereséget termelni.

A három alappilléren gondolkodva általában az az első benyomás, hogy ezen elvek összeegyeztetése lehetetlen folyamat, azonban számos olyan megoldás van, mely egyszerre fenntartható gazdaságilag és környezetileg, környezetileg és társadalmilag vagy társadalmilag és gazdaságilag. Például az emberi egészség nagy mértékben függ a környezet minőségétől, ezért a természet védelme és a káros anyagok kibocsátásának visszaszorítása egyaránt fenntartható környezetileg és társadalmilag vagy a napenergia alkalmazása szintén egy gazdaságilag és környezetileg is fenntartható megoldás, hiszen mindamellett, hogy megújuló egyre költséghatékonyabb is, így csökkenti a vállalatok kiadásait.

A „fenntartható” tehát egy egyre népszerűbb jelző a társadalomban, ahogyan a „zöld” is, viszont mikortól válik egy vállalat fenntarthatóvá?

Hagyományosan a vállalatok a profitot és a pénzügyi eredményt mindenek fölé helyezik, azonban a fenntartható vállalatok egyaránt hangsúlyt fektetnek a környezeti és társadalmi aspektusokra is. Ezen vállalatok a Triple Bottom Line elvet alkalmazzák, mely röviden azt jelenti, hogy egyformán odafigyelnek a profitra, az emberekre és a bolygóra. A gyakorlatban az alapanyagok etikus beszerzése, az ellátási lánc átláthatósága, a környezettudatos gyártási folyamat, valamint az újrahasznosítható és minimális csomagolás mind elkerülhetetlen ahhoz, hogy egy vállalat fenntartható legyen.

Miért érheti meg egy vállalatnak a minden szempontból fenntartható működés?

Mindamellett, hogy mindannyian egy bolygón élünk és így felelőséggel tartozunk a környezetünk és egymás iránt, (a BCG jelentése alapján) a fenntartható jelző egyre jövedelmezőbb tendenciát mutat, hiszen a vásárlók hajlandóak többet fizetni a fenntartható termékekért, az energiafogyasztás csökkentése költséghatékony, valamint az alkalmazottak is szívesebben dolgoznak egy fenntartható vállalatban. Azonban a fenntarthatóság népszerűsége miatt, mint minden jövedelmező tevékenység esetében, itt is megjelentek a csalók a greenwashing formájában.

A kérdés tehát, hogy hogyan tudjuk ellenőrizni egy vállalatról, hogy igaz-e, amit mond magáról?

A nyitottság és az átláthatóság az egyik legfontosabb alapelve annak, hogy a vállalkozás valóban fenntartható és társadalmilag felelős. A honlapjuk egyértelmű, könnyen megtalálható információkkal kell rendelkezzen a környezeti és társadalmi szempontból fenntartható tevékenységeikről.

A transzparencia mellett a másik fontos tényező, a tanúsítványokkal való rendelkezés, de mindig fontos, hogy tisztában legyünk azzal, mit jelentenek a tanúsítványok, hogy tudjuk, mennyire megbízhatóan képviselik az értékeket, például:

  • A „B Corporation” tanúsítvánnyal rendelkező vállalatok egy 5 területet (vezetés, alkalmazottak, közösség, környezet és ügyfelek) tanulmányozó hatásvizsgálaton érnek el minimális pontszámot.
  • A „1% for the planet” tagok a bevételük 1 százalékát szigorúan ellenőrzött környezetvédelmi nonprofit szervezeteknek ajánlják fel. 
  • A „Climate neutral” tanúsítvánnyal rendelkező vállalatok pedig mérik, csökkentik és kompenzálják szén-dioxid-kibocsátásukat, hogy semlegesítsék szénlábnyomukat, sőt egyesek már szén-dioxid-negatívak.

- írta: Antal András