Olvasási idő: 2 perc
A fiatal szakemberek helyben tartása nemcsak az oktatási rendszer feladata, hanem a gazdaságfejlesztés egyik sarokköve is. Ha a hallgatók az egyetemi évek után helyben találnak munkát és karrierlehetőségeket, az adott város folyamatosan fejlődhet- hangzott el ez a fontos gondolat „A megtérülő tálentumok- az oktatás és a gazdaság kapcsolata” című előadáson, melyen Szakos Enikőt, MCC Tanuláskutató Intézet oktatáskutatóját és Pécskay Zoltánt, az EDC ügyvezetőjét kérdeztük a témáról.
Pécskay rámutatott, hogy a városban nem elég pusztán a magas szintű oktatás biztosítása: „A befektetésösztönzés egyik célja az volt, hogy ezeket a fiatalokat próbáljuk itt tartani, ne csak a tanulmányok idejére, hanem azt követően is. Nemcsak tanulási lehetőségeket, hanem karrierlehetőséget is kell biztosítani.” A gazdaságfejlesztés egyik alapja, hogy a vállalkozások megfelelő beruházási helyszínt találjanak, hiszen ez közvetlenül befolyásolja a cég sikerét és a helyi gazdaság fejlődését is. A helyszín kiválasztásánál kiemelten fontos tényező a rendelkezésre álló munkaerőbázis minősége. Ez nemcsak azt jelenti, hogy elegendő számú munkavállaló érhető el, hanem azt is, hogy ezek a munkavállalók megfelelő szaktudással és képzettséggel rendelkezzenek.
Szakos Enikő kiemelte, hogy az MCC egyik küldetése is olyan vezetők és lokálpatrióták képzése, akik hivatástudattal, elkötelezetten dolgoznak közösségükért, akik” vissza akarnak adni valamit annak a városnak, ahonnan kaptak.” Az oktatás hosszútávú befektetés. Európa példái azt mutatják, hogy nem szabad mindent vakon lemásolni. Például a svédek oktatási modelljeit sokan csodálják, mégis megvan a maga tanulsága. Elindultak a túldigitalizáció felé – gépen írt kompetenciatesztekkel és a kézírás teljes eltörlésével –, de rájöttek, hogy a túlzott technológiai függőség akadályozza a diákok kognitív fejlődését. „Nem szabad mindent túldigitalizálni”, figyelmeztet Enikő, hiszen fontos az egyensúly: a digitális készségek mellett az analóg, kézzel végezhető feladatoknak is helye van.