Olvasási idő: 4 perc

Az év elején egy hűvös, eső áztatta téli napon a Vezetőképző Akadémia hallgatóival útra keltünk és egészen Óbudáig utaztunk. A lakóházakkal, játszóterekkel és kisebb parkokkal tarkított környéken első pillantásra nagyon nehéz észrevenni az irodaházat, ahol közel 450 fő végzi a napi munkáját. Ez talán azért is lehet így, mert a cég, amelynek ez az épület az egyik központja, maga sem hivalkodó. Teszik a dolgukat nap, mint nap, építik a brandjüket, mindeközben a 2022-es árbevételük meghaladta a 80 milliárd forintot. Hogy melyik cégről is van szó? A BioTechUSA-ról, amely egy igazi magyar sikersztori.

Már az irodaházba belépve éreztük a profizmust, amely az egész épületet áthatotta. Kedvesen fogadtak bennünket, és bevezettek egy modern konferenciaterembe, ahol kis ajándékcsomagokkal vártak. Lehetőségünk nyílt a beszélgetés előtt a BioTechUSA proteinszeleteiből is fogyasztanunk, hiszen a széles termékskálán mindenki gyorsan megtalálta a neki legszimpatikusabb ízvilágot. Már éppen belefeledkeztünk a kóstolásba, amikor megérkezett Lévai Bálint, a BioTechUSA ügyvezető igazgatója. Bálint már a beszélgetés elején leszögezte, hogy vezetési stílusának alapja a lojalitás, őszinteség és a motiváltság. Ezek a tulajdonságok megmutatkoztak abban is, ahogyan elmesélte, hogyan lett egy magyar családi cégből nemzetközi sikertörténet.

A BioTechUSA jogelődje a kezdeti időszakban egy amerikai vállalat készítményeit importálta hazánkba, később azonban a magyar cég átvette a brandet, valamint a termékpalettát is. Felmerült bennünk a kérdés, hogy ezen a ponton miért nem változtattak nevet, ezzel is utalva valahogyan a magyar kapcsolódásra. A válasz prózaibb volt, mint azt sokan gondoltuk: a procedúra költséges és bonyolult lett volna, és szerették volna, ha a név mindenképpen visszautal valamilyen módon a márka eredeti gyökereire.

2005-ben nyitották meg első üzletüket, mely egy komoly mérföldkőnek számított a cég életében. Az új üzletek megnyitásakor nagyon sok szempontot figyelembe véve, körültekintően választanak helyszíneket. Ennek is köszönhető, hogy a márka termékei immáron 280 üzletben elérhetőek Európa-szerte. Mindezen fejlődési pontok mellett pedig végbement egy generációváltás is 2014-ben, ekkor vette át ugyanis Bálint testvérével a cég vezetését édesapjuktól.

Természetesen - mint oly sok más cég esetében - a BioTechUSA-ra is hatással volt a covid, de nem feltétlen úgy, ahogy azt az ember elsőre gondolná. A cég 2020-ban felvásárolta a Scitech Nutritiont, amellyel az elmúlt évben 30%-os növekedést is elért.

Amikor Bálintot a termékekről kérdeztük, elmondta, hogy a fehérje-szegmens a legerősebb, de erőteljesen jönnek fel a különböző szeletek, ezek közül is leginkább a fehérjeszelet. Termékeik 90%-át saját maguk gyártják, de foglalkoznak bérgyártással is. Bálint elmondása alapján minden értékesítési csatornát kihasználnak, de próbálnak nagyon odafigyelni arra, hogy ezek között megtartsák az egyensúlyt. Ennek is köszönhető, hogy a márkához nem kapcsolódnak exkluzív, online akciók, hiszen ezekben az időszakokban ezáltal csökkenne az üzleteikben vásárlók száma. Európa egyik legmegbízhatóbb cégeként természetesen nemcsak az akciókkal tudják növelni eladásaik számát, hanem a vásárlói bizalommal is, amely nem korlátozódik konkrét termékcsoportra.

Az egész beszélgetés alatt lehetett érezni Bálintban mélyről jövő hitét a cégük irányába. Ez a hit az egyik kulcsa annak, hogy a BioTechUSA minden nehézség vagy kihívás ellenére piacvezetővé tudott válni Magyarországon és Európában egyaránt. Felmerült bennünk a kérdés a beszélgetés végén, hogy egy ilyen sikeres cég életében milyen célok lehetnek még a jövőre nézve. „Olyan célunk jelen pillanatban nincs, amit, ha nem érünk el, akkor csalódottak leszünk”- hangzott el az ügyvezető igazgatótól. A beszélgetés után azonban biztosak vagyunk benne, hogy rengeteg olyan ötlet van még a BioTechUSA cégvezetőinek fejében, amelyekkel egyenként is globális sikereket képesek elérni.

Írta: Horinka Szonja