Olvasási idő: 3 perc
A beszélgetés résztvevői az elején egy igen bonyolult témakört jártak körbe: mi a siker?
Ratatics Péter, MOL magyarországi operatív működéséért felelős ügyvezető igazgatója kiemelte: a siker összetett dolog, az ő szempontjából leginkább az ügyfelek elégedettségét jelenti.
Kovács Zoltán, az MCC Üzleti Ismeretek Műhelyének vezetője röviden így foglalta össze a siker receptjét: „A siker a profizmus. A profiknak nincs alternatívája.”
A beszélgetés résztvevői abban egyetértettek: vállalati szempontból sokféle mutató jelzi a sikert. Mennyi tőke áramlik Magyarországra, illetve mennyi tőkét visznek ki? A régióban valamennyi ország egy kicsit más receptet követ. A magyar vállalatok esélyeit meghatározza a regionális elhelyezkedés és helyismeret. Egyre fontosabb, hogy globálisan hogyan szerepel az adott vállalat, illetve tágabb értelemben az adott gazdaság. Ratatics Péter elmondása szerint a 90-es évektől beindult a hazai konszolidáció, a külföldi tőkével szemben kellett bizonyítani a versenyképességet. Ez egy valós versenyhelyzet volt. Később az vált fontossá, hogy a vállalat külföldön hogy lehet sikeres.
Mikor lesz a Molból egy világszerte ismert cég? – hangzott el a kissé provokatív kérdés.
Az, amiben a MOL dogozik, egy igen összetett, vegyipari, mérnöki, technológiai közeg. Az olajipar ma már nem válhat világhírűvé, a jövő nem erről szól. A fenntarthatóságé, a hulladékgazdálkodásé, a fogyasztói szolgáltatásoké lesz a főszerep. Kovács Zoltán kifejtette: egy brand igen nehezen lesz globális, mi magyarok nem vagyunk ebben annyira jók, bőven van még mozgásterünk, de leginkább a technológia és az innováció határozza meg ezt.
Ratatics szerint a tradicionális olajipar átalakulása nem jelenti a MOL végnapjait. Más irányokban indulnak el, ezekben egyre erősebb a vállalat. Fontos a digitalizáció, az ügyfelek számának növelése a kiskereskedelemben, a vásárlási szokások elemzése. A személyre szabott kommunikáció a siker titka.
Miért nem tudunk mi magyarok versenyképes kiskereskedelmet létrehozni? – hangzott el a kérdés.
Kovács Zoltán szerint a termelőkkel szembeni alkupozíció kulcsfontosságú. A hazai kiskereskedelmi láncok hátrányból indulnak a külföldi versenytársakkal szemben. A kiskereskedelem nehezebben tudja alkalmazni a brandépítést, erről lemaradtunk kicsit, nem tudtunk kellően gyorsan felzárkózni- tette hozzá Ratatics. Egy magyar vállalat sikere maga után vonja a többiekét is, ezért fontos, hogy legyenek sikeres magyar vállalatok.