Olvasási idő: 3 perc

A fenntarthatóság nemcsak 'helyes dolog' – hanem okos stratégia is.” – ezen fontos gondolat mentén vezetett bennünket végig előadásán Besenyei Mónika, az MCC Klímapolitikai Intézet vezetője és ESG tanácsadó.

Az ESG, azaz az Environmental, Social, Governance – környezeti, társadalmi és vállalatirányítási – szempontok alapján felépülő értékelési rendszer „egy kockázatkezelési rendszer, ami a vállalati működés egészére kérdez rá” – hangsúlyozta az előadó. Nem elég ma már csak a pénzügyi teljesítményt nézni. Egy befektető számára ugyanolyan fontos lehet, hogy egy vállalat mennyire etikus, hogyan bánik a munkavállalóival, vagy milyen hatással van a környezetre.

Az ESG egyik kulcsfogalma a kettős lényegesség. „Egy vállalatnak ma már nemcsak azt kell megmutatnia, hogy ő milyen hatással van a környezetre, hanem azt is, hogy a környezet változásaira hogyan tud reagálni” – emelte ki Besenyei Mónika.

Az előadás során szóba kerültek a kritikák is. „Oké, zöldülök, de hogyan maradok a piacon?” – tette fel a kérdést az előadó a cégek dilemmájára utalva. „Ha kifizetem az externáliákat, belekalkulálom a környezetszennyezés árát, hogyan fogok versenyképes maradni?” – idézte a gyakori vállalati aggodalmakat.

A Draghi-jelentés is hasonló kritikát fogalmazott meg: „Ez az erőltetett zöldítés tönkre fogja tenni a gazdaságot, nagyobb lesz az ára, mint a haszna” – figyelmeztet a dokumentum. Az előadó szerint „Európában nem az ötletek hiányoznak, hanem az, hogy túl sok akadály van az innovációs folyamatok felfuttatása és hasznosítása előtt.”

A fenntarthatóság azonban nem csupán korlát, hanem lehetőség is. Egyes ágazatok – például a fenntartható divat, helyi élelmiszergyártás vagy környezetbarát technológiák – egyértelmű nyertesei az átalakulásnak. „A fizetőképes kereslet ma már fenntartható és egészséges termékeket keres” – mutatott rá Besenyei. A fiatal generáció pedig példát mutat: „Trend lett használt ruhaboltba járni, helyi termelőktől vásárolni, biciklizni – ez ma már egy életstílus, ami mögött értékválasztás van” – mondta.

A fenntartható működésnek egy másik kulcseleme a munkaerő megtartása. „Iszonyú nehéz ma fiatal munkaerőt megszerezni és megtartani. A Z generáció már nemcsak fizetést keres, hanem értelmet is a munkájában.” Az előadó szerint az ESG-ben élen járó cégeknek előnyük van: „Ezek a vállalatok nemcsak vonzóbbak, de lojálisabb munkaerőt is találnak.”

Végül a gazdasági oldal sem elhanyagolható: „A fenntarthatóság nemcsak a bolygónak jó, hanem a pénztárcának is. Energiahatékony rendszerek, kevesebb hulladék, okos logisztika – mind költségcsökkentő tényezők.”

„Az a vállalat, amely hosszú távon gondolkodik, etikusan működik, és figyel az emberekre és a környezetre – stabilabb, hitelesebb és sikeresebb lehet.”