Olvasási idő: 3 perc

A beszélgetés résztvevői Dr. Hanula Barna a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Karának egyetemi docense, Simon Péter a 35 éves Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója és Szűcs Gábor a villanyautosok.hu szakújságírója és a Magyar Elektromobilitás Egyesület (ELMOB) kommunikációs bizottságának vezetője volt. A beszélgetést dr. Zay Balázs, a Klímapolitikai Intézet vezető kutatója moderálta.

A beszélgetés során elhangzott többek között az is, hogy az Európai Unió által Kínában gyártott autókra kiszabott büntetővám nem fogja megtörni a kínai márkák térnyerését, és a gyártók az árakban eddig nem érvényesítették a vámokat. Az élvonalbeli kínai gyártók és a Tesla már olyannyira lecsökkentette a termelési költségeket, amivel az európai gyártók számára nagyából öt év lemaradásban jelent. Ezt kell behoznunk ahhoz, hogy az európai GDP nagyából 7%-át jelentő autóipar fennmaradhasson.

A 2035-ös céldátum, a belsőégésű motorok kivezetésére, sem feltétlenül rossz döntés, mert fejlesztésre sarkalja a gyártókat a, akik a különböző entertainment szolgáltatásokban is nagy lemaradásban vannak a versenytársakhoz képest. A Volkswagen válságával kapcsolatban elhangzott, hogy nem lehet tudni, hogy az mennyiben valós, és mennyiben inkább a politikusokra való nyomásgyakorlás eszköze.

Fény derült a kínai gyártók sikerének titkára is. A válasz röviden: nekik nem volt vesztenivalójuk. A kínai gyártól az állampárt elhatározásának megfelelően az alapoktól építették ki az elektromos autó gyártás, és más megújuló technológiák teljes ökoszisztémáját. Amikor az európai gyártók dízel eladások felpörgetésével volt elfoglalva, és például Volkswagen csoport a dízel botránnyal küzdött, Kínában állami támogatással különböző start-up cégek elektromos autókat fejlesztettek.

Elhangzott, hogy az elektromos átállás legnagyobb gátja nem az autógyártás, hanem az infrastruktúra, különösen a gyorstöltők hiánya. Ennek kezelésére a vendégek támogatások helyett inkább piaci alapú megközelítést javasoltak, mint ahogy a villamosenergia árazásánál is elengedhetetlennek tartják az időszak alapú árazást.

Mégis az európai szabályozás legnagyobb hibájának azt tartják, hogy nem a vásárlói igényeknek megfelelő járművek gyártását ösztönzik. Jelenleg a gyártók a városi terepjárók gyártásában érdekeltek, ezért a másodlagos használtautó piacon is hiányoznak a megfizethető kisautók.

A meghívott szakértők egyetértettek abban, hogy a jövő meghajtása elektromos lesz, de épp az infrastruktúra hiányossága miatt azt is vizionáljak, hogy a városon kívül inkább valamilyen teljesítménynövelő hibrid megoldás terjed inkább el a következő évtizedben.

A közönség aktív részvételével zajlott beszélgetést megtekinthetik a Klímapolitikai Intézet Youtube csatornáján.