Olvasási idő: 2 perc
A digitalizáció átalakítja az oktatás világát, de vajon mennyire bízhatjuk rá a tanulás folyamatát az algoritmusokra? Szakos Enikő, a Tanuláskutató Intézet oktatáskutatója és az NKE Nemeskürty István Tanárképző Karának stratégiai osztályvezetője, Szegeden adott elő a technológia és a pedagógia kapcsolatáról.
Az egyik kiemelt gondolat, amely elhangzott: „Csak akkor adjunk okoseszközt a gyerek kezébe, ha már stabilan tudja tartani a ceruzát.” Ez az alapelv rávilágít arra, hogy a digitális eszközök nem helyettesíthetik az alapvető készségek elsajátítását.
Felmerült egy fontos kérdés: akarjuk-e, hogy egy gép adjon visszajelzést a diák teljesítményéről minden emberi interakció nélkül? Az AI képes elemezni és kiértékelni az adatokat, de az oktatás lényege nemcsak az információátadás, hanem az emberi kapcsolat is.
Az előadó arra is figyelmeztetett, hogy ha egy adott területen nincs elég ismeretünk, nem érdemes vakon megbízni a mesterséges intelligenciában. Az MI „hallucinálhat”, vagyis hibás adatokat generálhat, amelyeket megfelelő tudás nélkül nehéz kiszűrni.
A konklúzió egyértelmű: a technológia hasznos eszköz az oktatásban, de a nevelést nem helyettesítheti. Az emberi kapcsolatok, a tanárok és mentorok szerepe továbbra is kulcsfontosságú marad a diákok fejlődésében. A MI remek támogató eszköz lehet az oktatásban, de a nevelés nem ruházható át rá. A technológia lehet a tanulás része, de mindig az embernek kell irányítania.