Olvasási idő: 4 perc

Ezzel a címmel tartott előadást a szolnoki képzési központban Fülöp Ákos, az MCC Sport és Teljesítmény Pszichológia Iskola Műhelyvezetője, sportpszichológus. Tekintettel a város sport múltjára és jelenére, szép számmal jelentek meg érdeklődő szülők. Az előadó hitelességét növelte, hogy jómaga is sportoló volt, ahogy elmondta: emlékszik minden tóparti fára a holt-tiszai vízitelepről. Ezért tudott életszerű példákat hozni a közönségnek, akik a sport számos területéről érkeztek: atlétika, kosárlabda, evezés, röplabda, fit kid, de még jégkorong sportágakban is érdekeltek hallgatták Ákos dinamikus előadását. A 8. osztályos felvételi árnyékában különösen fontos gondolatra hívta fel a figyelmet: a duális sportkarrierre, tehát a sport mellett nagyon fontos a tanulás is.

A mai világ kényelmi komfortzóna, ahol az egyedüli hely, ahol küzdeni kell, az a sport. Ugyanakkor már egész kicsi korban megjelenik a szülői vagy edzői elvárás: sikereket, győzelmet, érmet elérni. Holott a nyugaton alkalmazott LTDA ábra is azt mutatja, hogy előbb meg kell szerettetni a sportot a gyerekkel, elérni, hogy a sport a mindennapjai részévé váljon és legfőképpen élvezze a mozgást. Az igazi sikernek annak kellene lenni, ha valaki kihozza magából a legtöbbet, amit ki lehet. Ez személyenként más és más, valakinek ez a diákolimpián való részvételt jelenti, valakinek olimpiai helyezést. Mit tehet a szülő ennek elősegítésére? Először is tegye magáévá azt a szubkultúrát, amiben a gyermek sportol. Erős szülői, majd a későbbiekben párkapcsolati háttérrel stabilitást nyújtunk a sportolónak, ami hozzájárul a teljesítményének fokozásához. Hellstedt 1987-es kutatása óta azt is tudjuk, hogy a sportszülői szerepvállalás is befolyásolja a teljesítményt. Az a gyerek, ahol a szülő rendszeresen kijár a mérkőzésekre, motiváltabb, eredményesebb lesz. A közönségben reakciójából ítélve, olyan szülőt is ismerünk, aki saját meg nem valósított álmait akarja elérni a gyerek által. Sajnos miattuk jelent meg a gyerek szabadidősportban is a nem fair play szerinti drukkolás, edzővel, bíróval történő vitatkozás. Még egy nagyon fontos elem, hogy a szülő ne csak a gyermekével kommunikáljon, hanem az edzővel is legyen kapcsolata. A felmerülő nehézségeket ez a hármas tudja megoldani. Ahogy a gyereknevelés más területein is, itt is arra hívta fel a figyelmet a szakember, hogy a szülő teremtse meg azt a kapcsolatot a gyerekével, hogy az jó legyen, érezze jól magát a sportban. Ekkor tud teljesíteni az élet egyéb színterein is.

Természetesen a közönséget érdekelte volna, hogy milyen forrásokból tudja képezni magát, vagy csak utána olvasni, azonban Ákos elmondta, hogy nagyon kevés magyar nyelvű szakirodalom áll a rendelkezésünkre. További kérdésként merült fel, hogy szüksége van-e fejlődő szervezetnek táplálékkiegészítőkre. A válaszból kiderült, hogy az adott sportág szubkultúrájához hozzátartozik, de igaza van a szülőnek, hogy egészséges étkezés és vitaminbevitel mellett ez felesleges. Azonban, hogy mindkét fél, a szülő és a gyerek is elégedett legyen és engedjen a kérésnek, ahhoz megbízható forrásból szerezzük be ezeket a kiegészítőket. Ennek legjobb módja, ha a MOB támogatói között szétnézünk, hiszen nekik magas szintű követelményeknek kell megfelelnie. A leterheltség kérdésénél visszautalt az előadó arra, hogy ennyi idősen a játék szeretete a fontos, ne legyenek és ne is tegyük ki irreális elvárásoknak a gyereket, mert kiégéshez vezet. Az előadás végén arra is lehetőség volt, hogy aki nem szerette volna nagy nyilvánosság előtt feltenni a kérdéseit, az négyszemközt kérjen tanácsot.

Terveink között szerepel, hogy a közeljövőben is meghívjuk Fülöp Ákost, hogy a szakembereknek, sportvezetőknek, edzőknek tartson előadást a mentális teljesítmény fokozásról.