Olvasási idő: 6 perc

“Siker- és célorientált embereknek nagyon fontos értékelni, amit elérnek. Mindent értékelj, ezt ne felejtsd el!” A sikerhez való hozzáállás és még megannyi összetevő tette hazánk egyik legbefolyásosabb női vezetőjévé. Hogyan lehet valaki sikeres cégvezető és anya? Mi a siker receptje? Tényleg nincs siker félelem nélkül? Blaskó Nikolett-tel, az ACG reklámügynökség alapító-tulajdonosával beszélgettünk a vezetői élet kihívásairól.

Blaskó Nikolett 24 évesen került vezetői pozícióba. Útja kemény munkával, tehetséggel és jószerencsével volt kikövezve. Az ő nevéhez fűződik az ACG Reklámügynökség megalapítása, mely indulása első 10 évében 4 alkalommal nyerte el a legrangosabbnak számító EFFIE-díjat (leghatékonyabb független ügynökség). Munkásságához tartozik a világszinten Top 100-ba sorolt Soproni “Ami közös bennünk” reklám. A sikereire még számos díj és trófea emlékezteti.. Cége, az ACG munkájának felét tölti ki, megtanulta napi 4 órában elintézni a cég vezetéséhez kapcsolódó feladatait. Mellette az UNICEF-nél, HBLF-nél, az Országos Marketing Ügynökségnél és az Országos Menedzserek Tanácsában tölt be vezető pozíciót, a BMW hazai nagykövete, emellett a lovassportok hódolója. A családra szánt időt is tudatosan kezeli, házas, 2 gyermek büszke édesanyja. Az ide vezető útról az MCC Vezetőképző Akadémia Leadership Clubjában beszélgettünk.

Rengeteg mindent elértél. Honnan jött egyáltalán az ötlet, hogy vállalkozást indíts? Mi motivált arra, hogy elérd a céljaid?

Nagyapám fontos szerepet játszott az életemben. Kislány koromban sokat töltöttem az általa vezetett vállalatban. Sok mindent tanultam a kezei alatt. Több mondata fontos szerepet játszik a filozófiámban, tőle tanultam többek között azt, hogy a középszerűség nem elég. Középszerűen bárki meg tudja csinálni, kiválóan már kevesen. Ha leragadsz a középszerűnél, akkor inkább ne is csináld.

Miben jobb az ACG a versenytársainál?

Van egy mondás, amelyet mindenki ismer a cégen belül: “First production then promotion”, azaz előbb a munka aztán az önmarketing. Számunkra a minőségi munka az első - ebben áll a sikerünk titka! A minőség mellett nagy hangsúlyt fektetünk az egységre, inkább olyan embert veszünk fel, aki alacsonyabb szintű eredményeket ért el, de emberileg jobban be tud kapcsolódni a munkába. Véleményem szerint a tudás könnyebben megszerezhető, mint a személyiség bizonyos jegyei.

A cég rendelkezik pár olyan tulajdonsággal, ami előnyére válik. Kicsik vagyunk, rugalmasak. Büszkék vagyunk, hogy tőlünk még nem vett el corporate cég ügyfelet, de mi már vettünk el tőlük!

Ha jól tudom az ACG gyakran jótékonykodik is. Tudnál kicsit mesélni esetleg arról, hogy mit jelent neked a jótékonykodás, hogyan vált ez fontossá?

Azt vallom, hogy ha jót akarsz tenni, akkor csak tegyél jót., nem kell hozzá különleges indok. A legapróbb dolgokkal is lehet jót tenni. A cégemben, az ACG bevételének 5%-a jótékonyságra megy, és amióta megalapítottuk minden évben körülbelül 4 jótékonysági projektünk van. Ezt a hozzáállást igyekszem átadni az ACG-nél dolgozóknak is, most egy olyan program kialakításán dolgozunk, amely majd segít átadni a jótékonyság értékét a fiatalabb, újonnan csatlakozó munkavállalóknak is.

A sikeres embereknél előfordul, hogy vezetői magány jelenik meg. Tapasztaltál ilyet a karriered során?

Nem, még sosem éltem meg vezetői magányt. Szerintem ez annak köszönhető, hogy nagyon demokratikus vezetőként működöm, amikor csak lehetőségem van, akkor mindig egyeztetek a döntésről másokkal, több aspektusból próbálom megfuttatni a kérdéseket. Ha valami nagyon sürgős, akkor azt én eldöntöm, de olyankor vállalom a felelősségét is. Szerintem egy vezető maga dönti el, hogy magányos akar-e lenni vagy sem.

Emellett nagyon figyelek arra, hogy minden divízióban legyen egy olyan kapcsolatom, aki kicsit közelebb áll hozzám. Volt olyan, hogy megfogtam az egész pénzügyi osztályt és elvittem pizzázni, ahol nagyon őszinte beszélgetések tudtak létrejönni. Amennyire közel engeded magadhoz az embereket, annyira tudnak jó kapcsolatban lenni veled. De vezetőként persze arra is figyelni kell, hogy ne engedd magadhoz őket túl közel.

Az interneten megtalálható egy Ted Talk videód, ahol a sikerek mögötti félelmekről beszélsz. Tudnál erről mesélni?

A Ted Talkról azt kell tudni, hogy sikeres emberek mély, számukra esszenciális fontosságú dologról beszélnek. A téma - a félelmek és a rettegés - szinte véletlenül jött. Akkori mentoráltam mutatott rá, hogy mennyire idealizált a sikeres emberekről festett kép. Neki - ahogyan később a színpadon is - elmondtam, hogy én magam is folyamatosan féltem.

Én sem vagyok félelemmentes, ugyanúgy tudok rettegni. Annyira féltem a kudarctól, hogy a végén sikeres lettem. Sok kényszeres félelem volt bennem. Abban a 14 percben felvállaltam az úttörő szerepet, kimondtam, ami mindenkiben benne volt. Az adás után majdnem 30 top női felsővezetőtől kaptam elismerő üzenetet., aszívükből szólt az előadásom és elmondta a lényeget.

Számunkra szinte hagyomány, hogy utolsó kérdésként tanácsot kérünk. Te mit tennél, ha ma lennél huszonéves? Milyen elveket tartanál szem előtt?

Nem tökéletesre kell csinálni a dolgokat, hanem jóra. Fontos, hogy mikor kell többet és mikor jót csinálni. Régen én is mindig 120%-on égettem magam, ez azonban hosszútávon nem kifizetődő.

A felelősséghárítás egy nagyon káros dolog. Akármilyen rossz történik, fontos, hogy ne a környezetedben keresd a hibát, hanem először magadban, hiszen azon egyből van lehetőséged változtatni. Továbbá kiemelném a hála fontosságát is. A siker- és célorientált emberek számára nagyon fontos értékelni azt, amit elérnek. Mindent értékelj, ezt ne felejtsd el! Pezsgőt kell bontani, amikor megnyersz egy tendert, még akkor is, ha könnyen jött a siker!

Írta: Csíkász Andor