Olvasási idő: 4 perc
Az iskoláról és az iskolai oktatásról mindenkinek megvan a maga véleménye, ezért politikusként rendkívül nehéz döntést hoznunk róla – vezette be a sikeres oktatás lehetőségeiről szóló előadását Prof. Dr. Roland Wöller, a Szász Tartományi Parlament tagja, korábbi tartományi miniszter a Mathias Corvinus Collegium szegedi központjában. Az MCC Budapest Summit on Education című rendezvény keretében érkezett előadó a német belpolitika szereplőjeként osztotta meg gondolatait a közönséggel azokról a feladatokról és megoldandó problémákról, amelyek mindennapos feladatokat adnak az államvezetés számára.
Az előadó a moderátori minőségben jelen lévő Prof. Dr. Frank-Lothar Kroll kérdésére elmondta: Németországban különleges helyzetet teremt, hogy az 1871-ben egyesült ország 16 tartománya eltérő szisztémát követ az oktatás terén. Ez érinti a szervezési elveket és az alapvető szakmai irányokat is. A szövetségi kormányzat számára ez folyamatos egyeztetéseket jelent, a lakosság, különösen a gyermekes családok számára pedig meghatározó tényezőt egy esetleges költözés során. Az előadás témája miatt mindenképp érdemes látni ezt a különleges hátteret ahhoz, hogy megértsük, miért olyan nehéz egy országszintű konszenzus kialakítása az oktatási alapelvekkel kapcsolatban. Megjegyezte: ha az országon belül is nehéz megegyezésre jutni, még nehezebb Európa-, vagy világviszonylat tükrében vizsgálni egy-egy nagyobb horderejű problémát.
A CDU (Kereszténydemokrata Unió) színeiben korábban kultuszminiszterként dolgozó Roland Wöller a sikeres oktatás lehetőségeiről alkotott alapelveit is megosztotta a közönséggel. Szerinte a fent említett széttagoltság mellett komoly gond, hogy még a döntéshozó pozíciókban lévő személyek is gyakran többre becsülik a betonba való beruházást, mint az emberekbe és a tanulásba történő invesztálást. Pedig - mint mondta - a minőségi oktatás kulcsa a jó tanár, a jó tanárképzés. Elmondása szerint az egykori NDK (Német Demokratikus Köztársaság) pedagógusképzés kiváló volt, amelyek a későbbi évek, évtizedek tapasztalatai is jól mutatják. Úgy gondolja, hogy ezt kellene ötvözni a nyugati világ pozitívumaival.
A másik két fontos tényező, melyeket szintén meghatározónak tart: a család szerepe és az olvasás. Utóbbin belül az értő olvasás kialakítása fontos, annak fejlesztése, mely elengedhetetlen a világ felfedezésében és a későbbi kapcsolatok kialakításában. Kiemelte, hogy Magyarországon a családok támogatása példaértékű. Szerinte a fiatalok képzése mellett fontos az is, hogy az ifjabb generáció mellett az idősebbek számára is elérhetőek legyenek olyan tartalmak, amelyek bevezetik őket a mai, modern társadalomba, kapcsolódási pontokat adva. Ezen a téren kiemelte az MCC szerepét, amely nagyon széles körben és széles korosztály számára kínál képzési programokat, elérhető tartalmakat, tudásanyagot.
Az előadás során fontos szerepet kapott a napjainkban odafigyelést igénylő mesterséges intelligencia szerepe, a technológiai fejlődés generálta elmagányosodás, elszigetelődés kérdése is, amelynek alapos tárgyalása külön fókuszt érdemel.