Olvasási idő: 4 perc

Az oktatás világában az ázsiai országok gyakran állnak a figyelem középpontjában, mivel sikeresen modernizálták gazdaságukat és társadalmukat.

A "Learning from Asia in Education" konferencia, amely 2023. október 30-31-én a budapesti MCC Központban zajlott, egy új perspektívát nyújtott az ázsiai oktatásfejlesztésről, és bemutatta az ázsiai és európai oktatási szakértők közötti intenzív kommunikáció lehetőségét.

A konferencia a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézet által kezdeményezett "Learning from Asia" projekt részeként került megrendezésre. A projekt célja az volt, hogy feltárja az ázsiai oktatásfejlesztésről rendelkezésre álló ismereteket, különös tekintettel azokra az ázsiai országokra, amelyek hatékonyan hasznosították az oktatási rendszerükben rejlő lehetőségeket.

Az eseményen tíz neves előadó érkezett különböző ázsiai és európai intézményekből, akik plenáris beszédekben és panelbeszélgetéseken osztották meg gondolataikat az oktatás terén meglévő tudásátadásról. A konferencia másik részében tíz magyarországi ázsiai PhD hallgató mutatta be saját országait. Az esemény angol nyelven zajlott, és a résztvevők aktívan kérdezhettek az előadóktól.

Az előadások sokféle témát érintettek. Zhang Wei a sanghaji Kelet-kínai Normál Egyetem Tanterv és Oktatás Intézetének professzora, valamint a Kiegészítő Oktatás Nemzetközi Kutatóközpontjának ügyvezető igazgatója szerint fontos az oktatási szenvedély és a hosszú távú tervezés így fejlődhet az oktatás. Ennek alapelvei a fogyasztóközpontú innováció és rugalmasság a változásokhoz. „Csináld meg, próbáld ki, dolgozd át, majd jöhetnek a visszajelzések és a dokumentáció.”

Mark Bay, a Hongkongi Egyetemen az UNESCO összehasonlító neveléstudományi tanszékét vezetője szerint az „árnyékoktatás” ma már jelentős mértékben szerepel a politikai és kutatási napirendeken. Számos olyan tanítási óra van, amely tehetséges tanárok holdudvaraként vagy önálló vállalkozói tevékenységeként indult és nagy szervezeteket alakított ki. Erre vonatkozóan bizonyára sokat lehet tanulni Ázsiából a keresletről, a kínálatról és a következményekről.

"Nincs olyan ázsiai egyetem, amely valóban ázsiai eredetű lenne" jelentette ki Chang Da WAN, a malajziai HEAD Alapítvány vezérigazgatója. Az ázsiai egyetemek befolyásoltak lehetnek nyugati oktatási vagy kulturális modelljeiktől. Ezt nevezhetjük "nyugat-európai hatásnak”, így válnak "hibrid egyetemekké", ami arra utal, hogy egyes egyetemek Kelet-Ázsiában igyekeznek keverni az ázsiai és nyugati oktatási elemeket vagy szemléletmódokat a saját oktatási rendszerükben.

A konferenciát Halász Gábor, a "Learning from Asia" projekt kutatásvezetője zárta, és kiemelte a téma fontosságát és a konferencia sikerét. A jövőben tervezik a további kutatások és együttműködések folytatását az ázsiai és európai oktatási szakértők között.

Az esemény zárásaként elhangzott a következő mondat: "Learning WITH Asia in Education," ami aláhúzta az oktatás fejlődésének és az ázsiai oktatási rendszerek iránti nyitottság fontosságát. A konferencia sikeressége azt mutatja, hogy az ázsiai oktatásból való tanulás új perspektívákat nyithat meg az oktatás területén, és a jövőben további izgalmas fejleményekre számíthatunk ezen a területen.