Olvasási idő: 5 perc

Innováció és kreativitás – tudatosan nehezen elősegíthető folyamatok. Legalábbis elsőre ezt gondoltuk… A Vezetőképző Akadémiával egy kurzushét keretében 3 helyszínen, legalább kétszer ennyi előadótól hallhattunk előadásokat a témában. Mi az innováció? Hogyan lehet ösztönözni? Hogyan kapcsolható mindez össze az értékeinkkel? A Rolls-Royce, MOL és BOSCH különböző telephelyein tett látogatások során ezekre kaptunk válaszokat a hetünk első 3 napjában.

Hétfőn a jó szokásoknak megfelelően a 106-os teremben indult a kurzushetünk. Ám most tudtuk, hogy a megszokottól eltérően különféle helyszínekre is elmegyünk. Mozgalmasnak ígérkezett az első 3 nap, mert ekkora volt ütemezve a Rolls-Royce, a MOL és a BOSCH telephelyeinek látogatása.

Balázs Gergely György a Rolls-Royce CEO-ja fogadott minket a kedvenc termünkben, és egyből csoportmunkával hangolt a témára. Mi az innováció? Milyen egy innovatív vezető és mitől jó egy vezető, aki innovatív? Mitől innovatív egy szervezet? Milyen egy innovatív környezet? És végül nekünk személyesen mit jelent az innováció? Ezekre a kérdésekre adtunk választ 3-4 fős csoportokban, majd osztottuk meg egymással a gondolatainkat. Abban maradtunk, hogy az innováció olyan újítás, aminek értelme és haszna van. Felmerült, és valószínűleg örökre kérdés marad, hogy ha Nagyit holnaptól Granny-nek kezdjük hívni, az vajon innovációnak nevezhető…?

Ezt követően az innováció és vezetői lét lépcsőfokait jártuk végig, melyhez a Rolls-Royce vezetője saját életének főbb eseményeit hozta nekünk példaként.

A közös ebéd után elsétáltunk a BME és Rolls-Royce által közösen létrehozott Moduláris Hibrid Hajtásrendszer Laboratóriumba. Itt szó volt egyetemek és cégek közötti együttműködésről, illetve arról, hogyan lehet egy szektorban az innovatív és kreatív módon megszerzett lépéselőnyt megőrizni.

Innen a Rolls-Royce Hungary Kft. telephelyére vezetett az utunk. Mélyebben megismertük a Rolls-Royce portfólióját, illetve egy fiatal csoportvezetőnek is lehetőségünk volt feltenni a kérdéseinket.

Kedden szó szerint a felhők között jártunk. Első látogatócsoportként mehettünk fel  a MOL új székházába, és az épület tetejéről a szép időjárásnak hála gyönyörű kilátás tárult elénk. A szakmai programok természetesen nem maradhattak el, Sverla Viktor a MOL Group strategy & sustainability igazgatója mesélt a következő 50-100 évben várható trendekről. Melyik energiahordozók törnek majd élre, tényleg háttérbe szorulnak-e a fosszílis energiahordozók, és milyen szerep hárul a megújulókra? A beszélgetést követően egy részletesebb körbevezetés is várt ránk, így az épület több részét és a modern irodákat is láthattuk.

Szerdán az úticélunk a BOSCH kevesebb, mint fél éve átadott Innovációs központja volt.  Bodó Teodóra, a Bosch csoport kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója segített abban, hogy megértsük pontosan hol is vagyunk. Elmesélte, mekkora projekt volt a BOSCH második legnagyobb innovációs központjának felépítése, és milyen büszkeség, hogy ez Magyarországon kapott helyet.

Bodó Teodórát a BOSCH innovációs menedzserének, Balázs Ferencnek az előadása követte. Ő mutatta be nekünk részletesen a BOSCH méreteit, szerteágazó tevékenységét, filozófiáját. A csoport nagy része meglepődve hallgatta, mekkora szereplő is a cég a globális piacon és a magyar gazdaságban. Ezt a felmerülő kérdések száma is jól mutatta, amivel kis kihívást okoztunk a programot szervezőknek az ütemterv betartása miatt…

Dalos Attila mérnöki részlegvezető stílusával és elhivatottságával határozottan inspirálta a csoportot. Csendben hallgattuk, amikor arról mesélt, hogy annyira közel áll hozzá a BOSCH és annak értékei, hogy végül saját kifejezetten sikeres cégét is eladta, hogy minden energiáját és idejét ide tudja fókuszálni.

A korábban említett sok kérdés miatt Hidas Mártonnak, innovációs szakértőnek kevesebb idő jutott, hogy bemutassa, hogyan ösztönzi és segíti elő a cég a belső innovációt, kreativitást, és támogatja a dolgozókban megszülető ötletek megvalósulását.

Az előadásokat és a velük járó kérdés-feleletet követően közös ebéd keretében gyűjtöttünk erőt a kampusztúrára, ahol a New Way of Working koncepció került bemutatásra. Végigjártuk a hangos, csendes, még csendesebb és könyvtár típusú irodarészeket, láthattuk a rendkívül modern termeket, ahonnan kényelmesen lehet online meetingeket tartani.

A kurzushét első három napja rendkívül intenzív volt, de annyi élményt és tapasztalatot gyűjtöttünk, amit egy teremben ülve nem lehetett volna. A maradék két napnak tehát fáradtan, de gondolatokkal tele vágtunk neki, ami nagyon jó alapot adott a további gondolkodáshoz az innováció és kreativitás témakörében.

Írta: Zábó András