Olvasási idő: 3 perc

Pöltl Ákos szerint az okoseszközök túlzott használata veszélyezteti a gyermekek mentális egészségét

A korai okostelefon-használat és a túlzott képernyőidő komoly mentális következményekkel járhat a fiatalok számára – hangsúlyozta Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő, az MCC Ifjúságkutató Intézet kutatója Kaposváron, az MCC helyi képzési központjában szülőknek és pedagógusoknak tartott előadásán.

A szakértő rámutatott arra, hogy azok a gyermekek, akik napi három óránál többet töltenek a képernyő előtt, kétszer nagyobb eséllyel küzdenek mentális problémákkal. „Mi az alvással állunk versenyben és nyerésre állunk!” – idézte egy streaming szolgáltató vezetőjét, utalva arra, hogy a digitális tartalmak háttérbe szorítják a pihenést, a személyes kapcsolatokat és a mozgást.

Pöltl szerint a nagy techcégek – mint az Amazon, az Apple, a Microsoft vagy a Meta – algoritmusokon és reklámokon keresztül befolyásolják a felhasználókat, különösen a gyermekeket, akiknek még fejletlen a védekezőképességük. Kiemelte, ma már a 8 évesek 30 százaléka rendelkezik saját okostelefonnal.

A digitális önvédelem fontosságát hangsúlyozva elmondta, hogy a technológia fejlődése túl gyors, a szülők pedig gyakran eszköztelenek a káros tartalmakkal szemben. A képernyőfüggőség hátterében a dopamintermelés áll, amelyet a videójátékok, közösségi média vagy pornográf tartalmak fokozottan stimulálnak. „Sportautóhoz hasonlít ez a hatás: csak a gázt nyomják, de fék nincs” – fogalmazott.

A 2010–2015 közötti időszakban, amikor az Y generációnál elterjedt az okostelefon, a kompetenciaeredmények romlottak, a kamasz lányoknál pedig megduplázódott a szorongásos és depressziós esetek száma. A szakértő szerint a közösségi médiában megjelenő irreális ideálok különösen a lányok önképére gyakorolnak romboló hatást, míg a fiúknál az agresszió növekedését a videójátékokhoz köti.

Pöltl Ákos azt javasolja, hogy a gyermekek 14 éves korukig ne kapjanak okostelefont, és 16 éves korukig maradjanak távol a közösségi médiától. Üdvözölte az iskolai telefonmentesség ötletét, mivel így több idő jut szabad játékra, társas tevékenységekre. „Nem a technológia a gond, hanem az, ha ugyanazon az eszközön zajlik a tanulás és a szórakozás” – emelte ki.

Végezetül felhívta a figyelmet a szülői példamutatás jelentőségére: „A szülő közvetíti a mintát, ő maga is tudatos használó kell legyen egy digitális világban.”