Olvasási idő: 4 perc

„Nem akartunk patetizálni, embereket akartunk bemutatni” – mondta Szalóczy Pál, a Carte Rouge – Vörös Térkép – című film forgatókönyvírója a miskolci MCC és a Cinemis Kft. közös rendezvényén. Szalóczy Pál író, újságíró, rádió- és tévébemondó, Gerebics Sándor filmrendező és Auerbach István, a filmben Apponyi grófot alakító színművész volt a vendége a filmvetítéssel egybekötött pódiumbeszélgetésnek. A film történelmi hátteréről és az alkotás folyamatáról kérdezte az alkotókat Pálvölgyi Balázs, az MCC Társadalom- és Történelemtudományi Iskola kutatótanára.

A Gerebics Sándor és Szalóczy Pál forgatókönyvéből készült, 2024-ben bemutatott film fókuszában a trianoni békediktátum áll. A film 1918-tól követi végig az eseményeket.

A szerződés aláírását megelőző tárgyalásokon a magyar kormányzat mindent megtett az igazságosabb béke érdekében. Gróf Teleki Pál vezetésével magyar tudósokból álló csapat elkészítette a Kárpát-medence etnikai viszonyait híven bemutató Vörös Térképet, a Carte Rouge-t, amely különös jelentőséggel bírt a magyar békeküldöttség párizsi tárgyalásai során. A győztes nagyhatalmak vezetői előtt Gróf Apponyi Albert, a magyar békedelegáció vezetője mutathatta be a magyar elképzeléseket 1920. január 16-án Párizsban, a francia külügyminisztériumban. A film középpontjában az ország sorsáért felelősséget érző kiemelkedő személyiségek állnak, akik megpróbáltak mindent megtenni Magyarország egyben tartásáért.

Szalóczy Páltól, a film egyik forgatókönyvírójától megtudtuk, 2020 februárjában – amikor Apponyi beszédét olvasta – merült fel benne a gondolat, hogy ebből jó lenne egy filmet készíteni, majd Gerebics Sándor filmrendezővel együtt találták ki, hogy „mit is lehetne ebből összehozni”.

Gerebics Sándor rendező – egyben a film producere – elmesélte, éppen a Covid-járvány idején kezdték el a munkát, ami 4 éven keresztül tartott. Pénz és lehetőségek híján kezdetben egy rövidebb hangvételű klipre gondoltak, majd 2020 végén döntötték el, hogy egy játékfilm készüljön, amit végül több okból kifolyólag nem tudtak megvalósítani, így született meg a történelmi dokumentum-játékfilm ötlete. A film forrásaként elsősorban Apponyi beszéde és a nagyon bensőséges, őszinte hangon megírt visszaemlékezései szolgáltak alapul. A rendező elmondta, hálás a szereplőknek és a stábnak is, mert jókedvvel és félelem nélkül, nagyon koncentráltan tudtak valamennyien dolgozni a pandémia ellenére is. „Olyan szeretetcunami vett minket körül a filmkészítés során, amit nagyon jó volt megélni” – emlékezett vissza.

Mint mesélték, a pandémia miatt csak fele annyi időt tudtak naponta forgatni, mint általában egy forgatás során szoktak. Nagyon be kellett osztani emiatt az időt, nem volt lehetőség tehát sokat rágódni egy-egy jeleneten, és hibázni sem nagyon lehetett. Az Apponyi grófot alakító Auerbach István színművész elmondta, a szűk időkeret miatt már elsőre jól kellett megcsinálni egy-egy jelenetet, ami nem volt könnyű.

Az egész film fő vonulata a térkép, amelyet más filmek nem nagyon említenek meg, ezért kevésbé ismerik az emberek – mondta Szalóczy Pál. A méretében hatalmas, csaknem egy moziteremnyi területű Vörös Térkép azért is unikális, mert pontosan megmutatja, hol, mennyi magyar élt akkor, és földrajzi szempontból is egy óriási dolog volt. Pálvölgyi Balázs hozzátette, azt is figyelembe kell vennünk, hogy egy nagyon feszült hangulatban kellett egy nagyon hosszú, fizikai és szellemi munkát igénylő intellektuális teljesítményt végrehajtaniuk ezeknek az embereknek, akik ráadásul anyaghiánnyal küzdöttek, hiszen nem volt elég szén és papír akkor.

A film elkészítésével az volt az alkotók célja, hogy megmutassák, a nehéz helyzetben is tudtak ezek az emberek nagyon bölcsen gondolkodni. Nem pátoszos alakokat akartak megmutatni. „Ezek az emberek nem hősök voltak, de annak ellenére, hogy tudták, nincs esélyük, mégis megpróbáltak tenni a hazáért, és mindenkivel szembementek, bár sejtették, hogy hiábavaló a küldetésük” – hangsúlyozta Gerebics Sándor.

Hat és fél hónapig vetítették a magyar mozik a filmet, hamarosan pedig a TV-nézők is láthatják majd, emellett hamarosan Los Angelesben, Párizsban, illetve Svájcban és Németországban is bemutatják.