Olvasási idő: 5 perc

A Vezetőképző Akadémia tavaszi félévének első mehívott előadója Norman Gray volt, aki a sikeres vállalkozás titkairól és az innováció sajátosságairól beszélt.

Norman Gray, az amerikai Quinnipiac Egyetem Innovációs és Vállalkozási Központjának vezetője, valamint a Vanessa Research ügyvezető igazgatója március 6. és 7. között vállalkozás és innováció témakörben tartott a Vezetőképző Akadémia hallgatói számára hétvégi kurzust.

A hétvége egyik fő motívuma volt az ún. „equalizer koncepció”, amely a vállalkozói képességek és a megfelelő képzettség közötti egyensúly meglétét hangsúlyozta. 

A pénteki napon egy interjú keretében megismerhettük Norman Gray munkásságát és karrierjének indulását, valamint a vállalkozása kezdetéről is többet tudhattunk meg. A kurzus elején Gray hasznos tanácsokkal látta el a hallgatókat a meggyőző CV készítéséről, a sikeres állásinterjúra való felkészülésről és a megfelelő pozíció kiválasztásáról a munkaerőpiacon.

Szombati előadásában Norman Gray kitért arra a fontos döntési helyzetre is, amelyet minden egyes munkavállalónak meg kell hoznia, amikor alkalmazottként belép a vállalati szférába, esetlegesen valamilyen önállóságot harcol ki magának ezen belül, vagy pedig vállalkozóvá válik.

Meghívott előadónk a vállalkozói gondolkodásba nyújtott betekintést, és a vállalati innovációról fejtette ki a gondolatait, aminek két meghatározó része van: egyrészt maga az ötlet, másrészt az ötlet kereskedelmi bevezetése. Ezt a szemléletet Walt Disney példájával illusztrálta, akinek kiváló ötletei voltak, ugyanakkor kezdetben nem volt nagy gyakorlata a hatékony piaci megjelenésben, ami számos kudarcot okozott a számára. Ezután a vállalkozások, illetve az innovációk különböző csoportosításait vettük sorra. A vállalkozások 2 fő csoportja az SME (Small Medium Enterprises), valamint az IDE (Innovation Driven Enterprises).

Innovatív vállalkozás indítása esetén mindenképpen érdemes az adott termék/szolgáltatás innovációs szempontból vett besorolását átlátni, hogy a későbbiek során a megfelelő fókuszt a vállalkozás fenn tudja tartani. Az innovációs lehetőségek spektruma ugyanis rendkívül széles: lehet szó technológiát érintő, folyamatra vonatkozó vagy pedig az üzleti modellt átformáló innovációról is; más besorolás értelmében pedig diszruptív (például Blockbuster-Netflix), inkrementális (nagy vállalatok által vállalt innováció), valamint laterális (például az okostelefonok felfuttatása) innovációt különböztetünk meg.

A hétvége egyik kulcsfontosságú pontja volt a vállalkozói archetípusra vonatkozó mítoszok cáfolata, ugyanis Norman Gray tolmácsolásában arról szó sincs, hogy a vállalkozók zseniális, mindenben remek készségekkel megáldott, a feladatokkal egyedül is megbirkózni képes emberek - hogy csak pár mítosz kerüljön említésre. Mindazonáltal nyilvánvaló, hogy bizonyos esetekben a vakmerőség igencsak kívánatos – értelemszerűen a kockázatokkal tisztában kell lenni.

Ezt követően Norman Gray ismertette a saját tapasztalatai alapján összeállított kilenc lépést, melyek egy adott termék/szolgáltatás piacra viteléhez feltétlenül szükségesek: ötlet, kutatás, első terv, fókuszcsoport megkérdezése, fejlesztés vagy terv elhagyása, business plan készítése, prototípuskészítés, újra a fókuszcsoport megkérdezése, majd végül fejlesztés vagy terv végleges elhagyása.

Kiemelendő, hogy a lépések során adott pontra jutva – amennyiben a termék/szolgáltatás életképtelennek bizonyul – a projektet félbe kell szakítani. Sok esetben ugyanis – vagy a lépések hiánya, vagy figyelmen kívül hagyásuk miatt – sikertelen lesz az adott vállalkozás. Ennek leggyakoribb okai közé tartozik, hogy az előállított értékre nincs kereslet, nem volt megfelelő a fókusz az üzleti modellben, vagy nem megfelelő kompetenciákkal rendelkezik a vállalat.

Végezetül egy rövid esettanulmány keretén belül a résztvevők is megtapasztalhatták, hogy az egyes lépések során milyen szempontokat kell kiemelten figyelembe venni. A résztvevők ötleteit megvalósítva a fókusz és a potenciális piac meghatározása mellett egy ún. „elevator pitch” prezentáció is a hétvége részét képezte, amely remek alkalom volt arra, hogy a vállalati szférában megkövetelt hatékony információátadást gyakorolják a Vezetőképző Akadémia diákjai.

 Reizinger Kristóf, Reizinger Patrik, Szegedi Noémi, Szerémi Rebeka (Vezetőképző Akadémia, MCC)

Norman Gray az elmúlt harminc évben orvosbiológiával és az egészségügy különböző területeivel foglalkozott (több szabadalom kötődik a nevéhez), tanulmányait a Penn State University-n, doktori fokozatát az MIT-n szerezte. A Quinnipiac University oktatója, az Egyetem innovációs központjának létrehozása fűződik a nevéhez, mindezek mellett pedig a Vanessa Research CEO-ja.