Olvasási idő: 3 perc

„A Nobel-díjam olyanok számára is inspirációt jelenthet Magyarországon, akik nem is foglalkoznak a tudománnyal” - fogalmazott Karikó Katalin a Mathias Corvinus Collegium szegedi képzési központja és a Szegedi Tudományegyetem közös rendezvényén. A rendezvényen a szegedi MCC két hallgatója, Matus Anna és Vodila Bence lehetőséget kapott arra, hogy Constantinovits Milánnal, az MCC szakmai főigazgató-helyettesével kérdezhessék a Nobel-díjas magyar kutatóbiológust, akit elsőként Asztalos Kata képviselet-vezető köszöntött.

„Amikor a Nobel-díj és a tehetséggondozás összefüggéséről beszélünk, akkor nekünk ezt a fajta gondolkodást már egészen kis korban el kell kezdenünk. Az MCC célja éppen ez: megtalálni, felkarolni és a szakmai életút végéig támogatni a ki-emelkedő képességű fiatalokat” – jelentette ki Constantinovits Milán, utalva arra, hogy Szegeden például csaknem 300 diák tehetséggondozását végzik 10 éves kortól az egyetemi korosztályig. Az MCC szakmai főigazgatóhelyettese hozzátette, a tehetséggondozás sikeréhez három fő komponensre van szükség: inspiráló környezetre, a perspektívák biztosítására, valamint a példaképek megtalálására.

Gellén Klára, a Szegedi Tudományegyetem oktatási rektorhelyettese párhuzamot vont az egyetem és az MCC között, mondván, van egy összetartó, fiatalokból álló közösség, amely támogatja egymást. Szerinte Karikó Katalin példája sokakat ráébresztett a tudomány világában arra, hogy elérhetetlen helyett emberközeli professzorokra van szükség. „Örömteli, hogy van egy ilyen rendezvény, ami nem csak utalásként említi a Nobel-díj és a tehetséggondozás kapcsolatát, hanem kifejezetten ezzel foglalkozik. Fontos, hogyan kommunikál a tudományvilág a fiatalokkal” – hangsúlyozta a rektorhelyettes.

Ezután következett Karikó Katalin, akit hosszú vastaps fogadott, amikor megjelent a kivetítőn. Ezt alátámasztva elmondta, a Nobel-díja olyanok számára is ins-pirációt jelenthet Magyarországon, akik nem is foglalkoznak a tudománnyal. „Nagyon fontos, hogy törődjünk a legfiatalabbakkal. Már az általános iskolában is tanulnak például biológiát, érdekli őket a világ, versenyeznek egymással. Őket kell inspirálni, hogy megmaradjon az érdeklődésük” – emelte ki a kutató, aki a tehetségről azt mondta, neki például nincsenek speciális képességei, de állandóan tanult, kitartóan koncentrált és nem adta fel soha. Arra a kérdésre, hogy az elmúlt időszakban, amikor volt alkalma sok-sok magyar fiatallal találkozni, látta-e bennük az újabb Nobel-díjasokat, azt mondta, ez „csak” egy díj, nem lehet cél, sokkal fontosabbnak tartja, hogy tudni akarást látott bennük. „Sokan kérdezik tőlem, hogyan lehetnek sikeresek? Mindig azt mondom, hogy relatív, miben mérjük a sikert. Hány nyelven van Wikipédia-oldalad vagy hányszor tudsz felállni a kudarc után?” – tette fel a kérdést Karikó Katalin, akinek az esemény végén is hatalmas tapssal köszönte meg a közönség, hogy meghallgathatta, sőt, még kérdezhetett is tőle.