Fodor Richárd az MCC Tanuláskutató Intézet kutatója, középiskolai történelem-angol pedagógus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Tanárképző Központjának egyetemi tanársegéd oktatója. Kutatási területéhez kapcsolódik a történelemdidaktika, a reformpedagógia, a digitális pedagógia és az állampolgári nevelés.
Fodor Richárd
PhD kutató
Egyetemi végzettség
Pázmány Péter Katolikus Egyetem - Angol nyelv és kultúra - történelem és állampolgári ismeretek tanára - 2019
Oktatási tapasztalat
Pázmány Péter Katolikus Egyetem - Vitéz János Tanárképző Központ - Egyetemi tanársegéd - 2019-
Kiemelt kutatási projektek
Online Teaching in the Visegrad Region - EuroClio - MTT Tanári Tagozat - nemzeti koordinátor - 2020-22
Ösztöndíjak
Emberi Erőforrás Minisztérium - Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíj - 2018-2019
Emberi Erőforrás Minisztérium - Új Nemzeti Kiválósági Program - 2019-2020
Beszélt nyelvek
Angol - C1
Német - A1
Kutatási témák
Neveléstudomány
Történelemdidaktika
Digitális pedagógia
Tankönyvkutatás
Állampolgári nevelés
Tagságok
Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozat - Titkár - 2019-
EuroClio - European Association of History Teachers - tag - 2019
Kiemelt publikációk
Flagship of International History Didactics: The Yearbook of the International Society of History Didactics
Fodor Richárd-Tóth Judit - 2023 - HUNGARIAN EDUCATIONAL RESEARCH JOURNAL (HERJ) -
A 21. század harmadik évtizedében a tudás hozzáférhetőségének korlátait felváltotta azismeretek szelekciójának nehézsége. A felhalmozott hasznos és kevésbé releváns tudás óriásimennyiségben áll rendelkezésre téglákból épült könyvtárak helyett egyre inkább különbözőszerverek online tárhelyeken. Így még inkább relenvássá vált, hogy melyek azok a nyílthozzáférésű vonatkoztatási pontok, amelyek szilárdak és megkerülhetetlenek a diszciplínatudományos közéletében. A történelemdidaktika, mint a múlt forrásait középpontba állító, atörténelmi gondolkodás fejlesztését és magasabbrendű tanulói tevékenységek megvalósításáttámogató tudományterület, elősegítheti a hatékony információszelekciós folyamatot.Tanulmányunk célja a Nemzetközi Történelemdidaktikai Társaság kiadásában megjelenőInternational Journal of Research on History Didactics, History Education and HistoryCulture című folyóirat elmúlt évtizedben (2011-2021) betöltött szakmai szerepének éstrendjeinek meghatározása, a folyóirat részletes feltérképezése, elemzése és ezen keresztül atörténelemdidaktika szakmai műhelyeinek, szereplőinek, aktuális irányvonalainak,problémarendszerének felvázolása.A feltáró elemzések alapján a folyóirat fő fókusza elsődlegesen a tankönyvelemzéshez,tartalmi-tantervi szabályozáshoz kapcsolódik. Az európai tudományos közösségen belül anémet kutatók és történelemdidaktikai műhelyek kiemelkedő szerepe mutatható ki. A kutatáseredményei egyértelműen utalnak a történelemdidaktika fejlődésének összetett irányaira,amelyek feltehetően a közeljövő tudományos diskurzusára (nemzetközi és hazaiviszonylatban) is hatást gyakorolnak majd, elősegítve ezzel a diszcíplína megújulását.
Új nézőpontok. A multiperspektivikus történelemszemlélet megjelenése a történelemtankönyvekben
Fodor Richárd - 2019 - Történelemtanítás szakdidaktikai folyóirat
A tanulmány alapvető kérdésfeltevése, hogy a 2015-ben kezdődő szakmai fejlesztési mechanizmus során az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézete (EKE OFI) által kiadott történelem-tankönyvcsomag szerzői milyen módon tettek eleget azon célkitűzéseknek, hogy több alternatív nézőpontot is bemutassanak egy adott történelmi esemény, fogalom vagy személy megítélésével kapcsolatban. Továbbá találhatóak-e olyan példák a tankönyvi leckék között, ahol több alegység közvetíti a multiperspektivikus szemléletet? A magyar és az egyetemes történelem ábrázolásában is kimutathatók-e a több nézőpontú tananyag egységek?
A digitális távoktatás módszertani apparátusa
Fodor Richárd-Mongyi Norbert - 2022 - Kaposi J., Szőke-M. E. (2022) Kutatás közben PPKE BTK VJTK, Budapest.
Kik foglalnak helyet a köznevelés osztálytermeinek asztalai és katedrái mögött? Hogyan alakították át a korábbi, hagyományos tanítási stratégiákat, módszereket és tevékenységeket a web2 alapú virtuális terekbe kényszerült tanárok? Melyek azok a tanulói és tanári tevékenységelemek, amelyek leginkább jellemzik a digitális távoktatás virtuális közössé- geit? Milyen módszerek, stratégiák alkalmazhatók a távoktatásban, és milyen tanítási és tanulási terminusokkal írható le ez a kölcsönhatás? Jelen tanulmány ezen kérdések mentén vizsgálja a távoktatás módszertanát.
Compass to New Paths in History Teaching
Fodor Richárd - 2022 - Kaposi J., Szőke-M E. (2022) Teaching and learning in the Digital Age, PPKE BTK VJTK, Budapest.
The world is constantly changing, a new generation appears in the classrooms, new chal- lenges arise and educators do not have the luxury of providing the same answers and solutions to the upcoming debates and questions. This paper aims at introducing and summarizing new approaches, strategies, and methods of history teaching. First of all, I summarize the roots and approach of a multiperspective history view. Secondly, I intro- duce the most significant concepts and definitions of history didactics. Thirdly, I suggest new methods for the history classroom based on international practices, and I recom- mend a practical scheme for promoting learning tasks which potentially develop histor- ical thinking in face-to face education and the online world as well. Finally, the paper includes an example activity module of a blended learning activity collection.