Olvasási idő: 4 perc

Pedagógusok látogattak el az MCC kaposvári központjába. Célunk, hogy az MCC hidat képezzen a pedagógia és a tehetséggondozás világa között, közös pontot teremtve a helyi és környékbeli oktatási intézmények rendszerében. Ennek érdekében egyik kiemelkedő feladatunknak tekintjük, hogy a pedagógusok számára is – aktuális témákban – szakmai programokat szervezzünk, ilyen nap volt ez is.

Hal Melinda, az MCC Tanuláskutató Intézet kutatója felhívta a résztvevők figyelmét az okoseszközök veszélyeire, kihívásaira, valamint a különböző kompetencia és egyéb késségeket felmérő tesztek eredményeiben jelentkező befolyásaira. A szülők és a pedagógusok is hatással vannak a tanulók mentális egészségére és jólétére. Fontos, hogy támogassuk a gyerekeket az érzelmi nehézségeik kezelésében, és segítsünk nekik megbirkózni a stresszel és az élet kihívásaival. „Súlyosabb a helyzet, mint gondolnánk!” az okos eszközök használatával 10 éves gyerekek válnak függővé, és kamasz korukra a fokozott érzelmi megterhelés hatására jelentkezik náluk a kiégés szindróma. Hasonló a helyzet a pedagógusok és a szülők mentális kihívásaival is, ne féljünk megállni és szünetet tartani!

Az előző méréshez képest a PISA-tesztek alapján romlott a 15 éves magyar diákok matematika tudása. A szövegértés és a természettudományok nem változtak érdemben, tízéves időtávon viszont már mindenhol visszaesés látszik. Félig üres vagy félig tele a pohár? Ezt a kérdést vethetik fel az OECD-átlagtól szignifikánsan nem különböző magyarországi PISA-eredmények. Dr. Gombos Péter olvasáskutató, a MATE általános campusfőigazgató-helyettese, Dr. Szabó Ildikó, a PTE KVPK Illyés Gyula Pedagógusképző Intézet tudományos főmunkatársa és Dr. Pompor Zoltán, a Magyar Olvasástársaság elnöke beszélgettek a nemzetközi rangsorokról és a csökkenés lehetséges okairól. A pedagógusoknak változtatni kell, alkalmazkodni kell a generációkhoz, vigyük játékot az oktatásba, hogy fenn tudjuk tartania tanulók figyelmét és az együtt gondolkodást és a közös munkát erősítsük. A beszélgetés során kiemelték a könyvek és az olvasás fontosságát, és javaslatokat tettek a könyvek iránti szeretet növelésére, valamint a szülők meghatározó szerepére.

A szakmai előadások sorát két workshoppal zártuk, hogy a pedagógusokat gyakorlati, módszertani oldalról is támogassuk. Dr. Székely Levente, az MCC Ifjúságkutató Intézet vezetője egy, a mindennapjainkat egyre jobban meghatározó témában adtak iránymutatást. Az AI-t akarva akaratlanul is használjuk, de tudjuk-e, hogy mennyire veszélyes és végtelen? A mesterséges intelligencia térnyerése és elterjedése a társadalomra komoly hatással van, és számos kérdést vet fel a jövőt illetően, új korszakot nyitva a technológia és az emberi kapcsolatok terén. A résztvevők körül járták, hogy az oktatásba hogyan használható fel a mesterséges intelligencia, ezek veszélyeire is kitérve. A workshop végén tesztelték az AI és az emberi elme közötti különbséget, amelynek egyik fő eredménye, hogy az AI által adott válaszokból hiányzik az érzés, a szív az empátia.

Bányai Sándor (a Kalandok és Álmok Szakmai Műhely élménypedagógiai trénerét, a Pécsi Tudományegyetem címzetes egyetemi docense) által vezetett rendhagyó foglalkozás nem csupán előadás, bemutató volt, hanem az élménypedagógiai módszerének saját-élményű kipróbálása is. A konkrét feladat egy rejtőzködő (elrejtett…) kortárs szöveg reprodukálása a legkülönbözőbb személyes érdeklődéseknek megfelelő módszerekkel, a lehető legtöbb szociális kompetenciát próbára téve és fejlesztve. A résztvevők a megszerzett tudással maguk kísérleteznek, ahelyett, hogy mások tapasztalatait olvasnák vagy hallgatnák. Ez a személyes élmény nyújthat motivációt a módszer gyerekek közötti kipróbálásához is.