Olvasási idő: 3 perc

A tanárokról és az iskolákról kialakult attitűdök és tévhitek felsorolásával kezdte előadását Constantinovits Milán, az MCC szakmai főigazgató-helyettese az MCC kaposvári képzési központjának Pedagógus szakmai estjén.

„Merre tartanak az Alfák? A jövő oktatása, az oktatás jövője” című előadás keretében inspirálódtak a pedagógusok Kaposváron, ahol az Alfa generáció sajátosságairól, az oktatásuk során használt digitális terek lehetőségeiről, valamint a mesterséges intelligencia felhasználási területeiről esett szó.

A digitális robbanás, a Covid-korszak és hatásai, a megjelenő új készségek iránt mutatkozó igények, mind a nevelési megújulást, valamint az élmények és a motiváció szerepének fontosságát hangsúlyozzák.

„Legyünk a tudás influenszerei!” – Constantinovits Milán, MCC szakmai főigazgató-helyettes

Digitalizált világunkban egyre inkább felértékelődtek a digitális kompetenciák, felerősödött a digitális szocializáció. A gyerekek többsége ma már nem orvos, tanár, fodrász vagy autószerelő akar lenni, hanem online tartalomgyártó. Constantinovits Milán ezért is biztatta a megjelenteket arra, váljanak maguk is a tudás influenszereivé, olyan „digitális kalauzokká”, akik segítenek eligazodni az információs tengerben. Egy impulzusorientált környezet ekkora ingeráradatával tanárként nem lehet felvenni a versenyt, de talán nem is kell. Fontos viszont megismerni a diákok galaxisát, tájékozódni a világukban, s felvenni annak ritmusát.

„Ne féljünk játszani! A tanulás közös kaland!” - Constantinovits Milán, MCC szakmai főigazgató-helyettes

A Z- és Alfa generáció (vagy egy másik megközelítésben: a digitális generáció) egy olyan digitális világba csöppentek bele, amelynek következtében sokszor egészen máshogy viszonyulnak a világhoz, a tudáshoz, az iskolához. Ez is oka annak, hogy a tanulási folyamatban játékosságra, erős vizuális támogatásra van szükség, ami nem arról szól, hogy feladjuk az oktatás lényegét, csupán más úton közelítünk hozzá. Ehhez adott számos jó ötletet, s ajánlott különféle digitális platformokat előadónk. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a mesterséges intelligenciát felelőtlenség lenne kihagyni az oktatásból. S hogy hol a helye abban? Mire tudjuk használni tanárként, diákként? Mik az erősségei és a gyengeségei az új technológiának? Constantinovits Milán ezekre is szemléletes példákat hozott.

A konferencia előadásai igazán aktuális kérdésekre keresték a választ, s hívták együttgondolkodásra a résztvevőket: körvonalazni az új tanár archetípusát, aki egy megváltozott kor megváltozott kihívásaira képes megújuló tudással, szereppel és eszköztárral válaszolni.