Olvasási idő: 4 perc

Hogyan legyünk sikeres előadók? Miben segíthet egy nyelvész egy nyomozás során? A szervezett bűnözői csoportok és a migráció összefüggései, illetve modern kori történelmünk legnagyobb tragédiája: Trianon. Izgalmasabbnál izgalmasabb témák közül választhattak KP-s diákjaink a KP-szombat keretében.

Constantinovits Milán „A sikeres előadás 10 titka – szónoki mesterfogások” című plenáris előadásával indult a nap, ahol az MCC szakmai főigazgató-helyettese arról beszélt a diákoknak, hogyan keltsék fel a közönség érdeklődését, amikor ki kell állniuk egy témában, és mik azok a tippek, trükkök, praktikák, amivel sikeres előadóvá válhatnak. Szó esett a metakommunikáció hatásosságáról, illetve a retorikai technikákról is. Az előadó kiemelte, nyitni kell a közönség felé, ugyanis tőlük is függ, mennyire lesz sikeres az előadásunk. Ki kell jelölnünk a témát, el kell nyernünk a hallgatóság jóindulatát, és fel kell keltenünk a figyelmet. A hatékony előadás titka nem más, mint a „kiknek, mit és hogyan” szintézise.  

Egy előadásban jól mutat egy-két idézet, rétori kérdés, felsorolás, és hatásos lehet egy-egy a statisztikai hivatkozás is. Egy jó szónoknak szükséges tudnia, milyen leküzdési technikákat érdemes elsajátítani az előadása során. Mindezek a technikák nagyon hasznosak a diákok számára, hiszen már középiskolásként találkoznak olyan feladatokkal, amikor előadásokat kell tartaniuk egy-egy témában. Egy biztos, az alapos felkészülés kihagyhatatlan lépése a sikeres előadásnak – hívta fel a figyelmet Constantinovics Milán.  

Délután három workshop közül választhattak a diákok. Schéder Veronika „Nyomozó nyelvészek – Mit csinál egy igazságügyi nyelvészszakértő?” címmel tartott egy rendkívül izgalmas workshopot diákjaink egy részének. KP-saink megtudhatták, hogy a bíróságon nyelvészekre is szükség lehet, akik a nyomozás és különböző peres eljárások során segíthetik egy-egy vitás kérdés eldöntését az igazságszolgáltatásban. Veronikával a gyakorlatban ezt ki is próbálták a KáPésok, „nyelvész-nyomozó” szerepet öltve. Többen a csoportból humán beállítottságúak, így nekik különösen jól jött, hogy ízelítőt kaphattak abból, később ezen a területen is jól hasznosítható egy bölcsész diploma. A workshop nagyon felkeltette a diákok érdeklődését az igazságügyi nyelvész szakértői pálya iránt.  

Párducz Árpád „Szervezett bűnözés a Nyugat-Balkánon” címmel tartott workshopot a csoport másik részének. Árpád 2020-ban csatlakozott a Migrációkutató Intézet csapatához. A KáPésok megismerhették a régiót érintő legfontosabb geopolitikai, gazdasági és társadalmi kihívásokat, azok tükröződését az aktuális híradásokban.

A harmadik, közös workshop Nánay Mihály „TrianOFF – Kerüljük el Trianont!”  című foglalkozása volt, ahol modernkori történelmünk egyik legnagyobb tragédiája, a trianoni békediktátum volt a téma. Sokakban felmerülhet a kérdés, mindenképpen így kellett-e mindennek történnie, nem alakulhatott volna másképpen? Nánay Mihály állítása szerint a történelem nem egy előre megírt, determinált folyamat. A workshop során a történész külön-külön témánkra bontva – demográfiai viszonyok, nemzetiségi politika, világháborús részvétel, katonapolitika, külpolitika – tekintette végig a Trianonhoz vezető utakat és a lehetséges alternatívákat a KáPésok közreműködésével.