Olvasási idő: 3 perc

A reklámoké és az irodalomé volt a főszerep a tavaszi félév első miskolci KP-szombatján, amin számos újdonsült diákunk mellett a KÁRPIT középiskolai irodalmi folyóirat 15 ifjú szerkesztője is részt vett. A rövid ismerkedés után a délelőtti plenáris előadáson a reklámok rejtett tartalmairól hallhattak a diákok szemléletes előadást, délután pedig Ibsen Babaház című művét dolgozták fel, illetve a szép beszéd technikai fortélyait tanulhatták meg színművészek segítségével.

Bartusz-Dobosi László író-szerkesztőtől, a Mathias Corvinus Collegium Középiskolás Program irodalom és kultúra területének vezető oktatójától megtudhattuk, hogy átlagosan 40-45 ezer reklám zúdul évente a nézőkre.   A boldogság utáni vágy hajtja a vásárlót, aki mosolyogva, súlyos pénzeket fizetve, élő reklámfelületként viseli magán a különböző cégek logóit. Micsoda hívószó az „Akció”! Az akciós árral kecsegtető termékek mögött azonban legtöbbször nincs jelentős árcsökkentés, csak jó marketing. A számos negatív példa után az előadó megmutatott néhány kreatív reklámot is, amelyek nagy derültséget keltettek a diákokban.

Az ínycsiklandozó pizza-ebéd után diákjaink két izgalmas workshop közül választhattak. Az egyik foglalkozáson Zakariás Máté színész irányításával Ibsen Babaház című művét dolgozták fel egyfajta társasjáték formájában. A mű cselekménye a szereplők bőrébe bújt diákok irányításával bontakozott ki. Ez a magával ragadó, lélektani dráma szinte megelevenedett az asztalnál, hat jelenet segítségével játszották végig az írott mű történetét. A társasjáték során diákjaink megismerhették a szereplők jellemét, érzéseit, cselekedeteit.

Másik workshopunk keretein belül beszédtechnikai tréninget tartott Seres-Fridrik Noémi színésznő, aki a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház társulatának tagja. A beszéd a személyiség legfontosabb megnyilvánulása – hangsúlyozta a művész –, melynek fejlesztésén munkálkodnunk kell. A beszédet szüleinktől és a környezetünktől tanuljuk, nem örököljük. Ha a környezetünk beszédhibás volt, mi is azok leszünk, ha a környezet tájszólásban beszélt, ez a mi kiejtésünkön is érződni fog. A beszédszerveinket viszont örököljük. A rossz hangadottság, torz fognövés, a nyelvmozgás ügyetlensége is öröklődik, a fogékony hallással és a labilis beszédtempóval együtt. A színésznő megmutatta a diákoknak, hogy a beszédtechnika segítségével, légzőgyakorlatokon valamint hang- és hangsúlygyakorlatokon keresztül hogyan fejleszthetjük adottságainkat, hogyan erősíthetjük meg és tisztíthatjuk ki kiejtésünket, ezáltal beszédtempónk szabályossá válik és levetkőzhetjük hangsúlyhibáinkat is.

A nap végén új diákjainkat köszöntöttük és felvérteztük őket mindenféle hasznos információval. Jólesett látni, mennyi tudásszomj és kíváncsiság jellemzi új tagjainkat is. Reméljük, sok új kihívást találnak, hasznos tapasztalatokat nyernek és örömüket lelik majd a Középiskolás Programban!