Olvasási idő: 2 perc
Az iskolák és családok közös felelőssége, hogy szabályokat állítsanak fel az okostelefon használatra vonatkozóan, így biztosítva, hogy a gyerekek egészséges idegrendszerrel és kiegyensúlyozott figyelemmel érjék el a felnőttkort – hangsúlyozta az MCC Ifjúságkutató Intézetének kutató szakértője a debreceni MCC-ben. Pöltl Ákos az okoseszközök túlzott használatának veszélyeiről szóló előadásában elmondta, előnyökkel jár, ha az oktatási intézményekben korlátozzák a mobiltelefonhasználatot, hiszen az egyik legnagyobb probléma az, hogy ezek az eszközök használata időt vesz el olyan tevékenységektől, amelyek elengedhetetlenek az idegrendszeri fejlődéshez.
Az okostelefonok gyors elterjedése alapvetően formálta át a fiatalok mindennapjait, és új kihívásokat jelent a szülők és iskolák számára – emlékeztetett a családbiztonsági szakértő. Pöltl Ákos szerint az új technológiák és közösségi média hatására a fiatalok egyre több időt töltenek a képernyők előtt, ami komoly hatással van mentális és érzelmi fejlődésükre.
Legfrissebb kutatásokat és jelentéseket ismertetve elmondta, a fiatalok között nő a depresszió és a szorongás mértéke, amit részben az okostelefonok és a közösségi média fokozott használata okoz. Nemcsak elvonja a fiatalok figyelmét a fontos tevékenységektől, mint az alvás és a személyes találkozások, hanem hozzájárul a pszichés problémák növekedéséhez is. A kamaszok napi 6-9 órát töltenek képernyő előtt, ami jelentős hatással van az idegrendszeri fejlődésükre.
Pöltl Ákos arra hívta fel a figyelmet, hogy a statisztikák aggasztó képet festenek, és számos országban, például Hollandiában és Finnországban már megtették az első lépéseket ebben az irányban, míg Svédország visszatér a papíralapú oktatáshoz, miután rájöttek, hogy a digitális eszközök tömeges használata nem hozott pozitív eredményeket.
Az UNESCO 2023-as jelentése is arra figyelmeztet, hogy az iskolákból ki kell tiltani a telefonokat, mivel ezek elvonják a figyelmet és hozzájárulnak az online zaklatások növekedéséhez. Az ilyen intézkedések segíthetnek abban, hogy a gyerekek egészséges idegrendszerrel és kiegyensúlyozott figyelemmel érjék el a felnőttkort – tette hozzá a kutató.