Olvasási idő: 3 perc
A gyermek-szülő digitális együttélés megteremtéséhez, határozzuk meg a kereteket– kezdte előadását Fegyverneki Gergő középiskolai tanár, digitális nevelési tréner az MCC kaposvári képzési központjának Szülők Akadémiáján.
Digi dili! Van kiút? Digitális képzés szülőknek című előadás keretében inspirálódtak a szülők Kaposváron. Az előadó a szülők 21. századi kihívásait és lehetőségeit mutatta be számos példán és gyakorlatias módszeren át. A digitális robbanás, a megjelenő új készségek iránt mutatkozó igények, a nevelési megújulást, valamint az élmények és motiváció szerepét hangsúlyozta. A digitális generáció jellemzőire és a velük kapcsolatos tévhitekre hívta fel a figyelmet. A digitális világot másképp élik meg a gyerekek, mást éreznek a szülők. Sok esetben pedig elképzelni sem tudjuk, mit csinálnak a gyerekek az interneten.
A digitalizáció egy olyan gyorsan és folyamatosan változó világ, ahol szükségünk van egymás ismereteire és képességire. Mindenkinél van egy darab. Miközben a világháló produktív használata az érvényesülés egyik kulcsa, a technológia nem megfelelő használata olyan mentális, függőségi problémákat idéz elő, mint a nomofóbia vagy a FOMO, vagy pillanatok alatt belekeveredhetünk kegyetlen online zaklatásba.
Az evolúciópszichológia, a figyelemgazdaság és a gyereknevelés hármasában utánajártunk, hogy mi húzódik meg a függőségek mögött, kerestük a kiutat, pedagógiai szempontból is gorcső alá vettük az influenszerek mikrotartalmait, élesben elemeztük a cyberbullying legmegrázóbb eseteit, majd együtt megalkottuk a családi NET-KRESZ-t az öt szeretetnyelvet is működésbe hozva, hogy lehetőleg minél több család megtalálja az egyensúlyt az online-offline libikókán.
Minden generáció másabb, ebből kifolyólag pedig néha nehezebben értenek velük szót az idősebb korosztály tagjai. Ez különösen igaz azokra a gyerekekre, akikkel most kell közös nevezőre jutnunk szülőként. A Z- és Alfa generáció (vagy egy másik megközelítésben a digitális generáció) egy olyan digitális világba csöppentek bele, amelynek következtében sokszor egészen máshogy viszonyulnak a világhoz, a tudáshoz, az iskolához.
Ám mégsem kell szülőként meghúznunk a vészharangot. A humorral és sok-sok gyakorlati tapasztalattal színesített és szakmailag rendkívül gazdag program varázsrecepteket természetesen nem adhat, de megismerünk a digitális pedagógia, a gamification (játékosítás), a projektmódszer és a „szeretetnyelvek” kapcsán több olyan eszközt és módszert, amellyel nemcsak könnyebben motiválhatjuk a diákokat, de olyan készségeiket is fejleszthetjük, amelyekre minden eddiginél nagyobb szükségük lesz a folyamatosan változó világban.