Olvasási idő: 5 perc

A Vezetőképző Akadémia kétnapos képzésének fő témája a startup vállalkozások létrehozása volt. Szó esett arról, hogy mi számít jó és megvalósítható ötletnek, hogyan indulhatunk el, mi szükséges a tervezéshez. Yannick Dillen a belga Vlerick Business School vezető kutatója online csatlakozott a programhoz 'The Essence of Entrepreneurship' című előadásával. A kérdezés fontosságáról is szó esett, hiszen sok esetben az új start-up ötletek a jól és jó időben feltett kérdések által jön létre.

A hétvége folyamán egy 'start-up challenge'-ben vehettek részt a hallgatók, ahol csapatmunkával,  kérdések megválaszolásával egy konkrét problémától eljutottak egy több szempont alapján átgondolt lehetséges vállalkozás ötletéig. Köszönjük Yannick-nak és Paris Noble rendezvényszervezőnek, üzletfejlesztőnek a hétvége során nyújtott ötleteit, támogatását.

"Yannic Dillen tartotta a félév második Vezetőképző hétvégéjét, aki a Vleric Business School professzora és kutatója. Yannic fő érdeklődése a start-upok és scale-upok világa, speciálisan a gyorsan növekvő vállalkozások. Részt vett már korábban külföldi előadóként a Mathias Corvinus Collegium nyári egyetemén, az elmúlt hétvégén pedig a Vezetőképző Akadémia hallgatóit vezette be a vállalkozás és a start-upok világába.

A meghívott előadó a péntek esti bevezető alkalmon röviden bemutatta számunkra a vállalkozás világát és a vállalkozó attitűdjét, a vállalkozói lét és a vezetői lét különbségeire fókuszálva. A start-upok működésének megértéséhez az egyik legfontosabb dolog a vállalkozás négy lépésének részletes ismerete: az ötlet, a probléma-megoldás illeszkedése, a termék-piac illeszkedése, kapcsolata, végül a termék felskálázásának képessége. A hétvége során a ’start-up challange’ keretein belül ezt a négy lépést járták körül a csapatok saját ötleteiken keresztül. Pénteken magára az ötletre koncentráltunk, illetve arra, hogy milyen okok miatt mennek csődbelegtöbbször a start-upok. Az este egyik legfontosabb tanulsága volt, hogy a start-upok átlagosan 75%-a megy csődbe, elsősorban a helytelen vezetés, és nem a rossz ötlet miatt. Tehát a siker nem igazán az ötleten, sokkal inkább annak kivitelezésén múlik. Sokszor a problémák felismerésén és azok definiálásán keresztül jutunk el a legjobb ötletekhez.

A szombati alkalmon a ’start-up challenge’ másik három lépésén vezettük végig az ötletünket egy vállalkozásban jártas meghívott segítő mentorálásával és Yannic Dillen elméleti felvezetőivel kiegészítve. A csapatok az ötleteikből átgondolt megoldásokat alkottak valós problémákra, majd ezeket a piac igényeire szabták a megfelelő üzleti modell kiválasztásával. A legtöbb csapat a valósághoz hasonlóan több modellt vegyítve alakította ki a sajátját, mivel az ötletük sikerre vételéhez innovatív üzleti modellre volt szükségük. A kihívás utolsó állomásaként a termékeik felskálázását és bővítésének lehetőségeit kellett átgondolniuk a csapatoknak, szintén a valós és jövőbeli piaci igények kielégítését és a sikeres üzleti működést figyelembe véve. A hétvégét a csapatok 2 perces pitchekkel zárták, melyekkel a közönséget próbálták meggyőzni az ötletük mögött lévő üzleti potenciálról. A többi csapat és Yannic Dillen kérdései mentén új kérdések és lehetőségek tárultak fel a csapatok előtt, ezzel megtapasztalva a külső megfigyelők és tanácsadók alkalmazásának fontosságát a start-upoknál.

Úgy gondolom, hogy a hétvége során szerzett gyakorlati tapasztalatok minden résztvevő számára hasznosak voltak, és egy picit közelebb is hozták a vállalkozások világát.A hétvégén arra fókuszáltunk, hogy miként lehet valami új, de ténylegesen hasznos dolgot létrehozni és sikeresen működtetni. Szerintem ez a tapasztalat és tudás más szakmai területeken is hasznos, és bízom benne, hogy az itt tanultakat a jövőben a gyakorlatban is lesz lehetőségünk alkalmazni."

Bánóczi Anna