Olvasási idő: 5 perc

Decemberi KP szombatunkon hagyományosan szociális témákkal készülünk képzési napunkra. Nem volt ez másképp most sem...

2017. december 9-ei KP szombatunkon hagyományosan szociális témákkal készültünk képzési napunkra. Az ünnepvárás idején fontosnak tartjuk, hogy előtérbe kerüljön az egymásra és közvetlen környezetünkre való odafigyelés, a segítségnyújtás lehetőségeinek keresése, valamint a jótékonykodás. A szombati programról Kormos Krisztián, KP-s diákunk készített beszámolót:

"A decemberi és egyben idén utolsó KáPéntek és KáPé-szombat a karácsony jegyében a társadalom, altruizmus és segítőkészség témáját járta körül. Péntek este a KáPéntekekhez hűen diákok adtak elő diákoknak.

Először Tóth Ugyonka Krisztina szemén keresztül ismerhettük meg, hogy milyen is az élet Vajdaságban. Megtudtuk, hogy a Vajdaság helyesen csak Vajdaság „a” nélkül, szembesülhettünk a magyarok helyi lehetőségeivel és az ottani oktatás színvonalával. Hamar kiderült, hogy a magyar tanulók hátrányt szenvednek a szerbiai törvények miatt, és az oktatás is reformokra szorul (van, hogy öt nyelvet tanulnak egyszerre!). A magyarok kivándorlása is problémaként vetődött fel. Ezután egy ötletes slam-en keresztül tanulhattunk Vajdaságban használt szavakat, mint például dzsezva (kávéfőző), farmerka (farmernadrág) vagy éppen eurokrém (nutella-szerű csokikrém).

Krisztina előadása után Demeter Dorka karácsonyi kvízjátékával hangolódhatott rá a kápés csapat az ünnepekre. Bár egyes kérdések könnyűnek ígérkeztek, korántsem voltak olyan egyszerűek a válaszok. Gondolták volna, hogy karácsonykor 1,4 milliárd hitelt vesznek fel világszerte? Vagy azt, hogy Szent Miklós a prostituáltak és a pálinkafőzők védőszentje és a Télapó pedig a kommunista ideológia terjesztéséért volt felelős? Mi sem. Azonban kétségtelenül kedvet kaptunk az ünnepekhez.

Másnap az előadás előtt egy-egy szaloncukorral és híres jótevőktől származó idézetekkel lepte meg a kápés diákokat a Mikulás. A köszöntő szavak után a NESsT-et ismerhettük meg Kovács Imola előadása révén. A NESsT világszerte számos társadalmi vállalkozást támogat mind pénzügyileg, mind pedig szakértelmével annak érdekében, hogy ezek a társadalmi vállalkozások törekvéseit siker koronázza. A felvezetés után több, már sikeresen működő NESst portfólióba tartozó társadalmi vállalkozást ismerhettünk meg, az ő példájukon keresztül megértve a lényegét egy társadalmi vállalkozásnak.

A délelőtti session második felében kisebb csoportokban volt alkalmuk a kápés diákoknak arra, hogy megosszák egymással jótékonysággal kapcsolatos véleményüket, tapasztalataikat és szokásaikat. Említésre került a +1 szendvics mozgalom, amely fővárosi középiskolás diákoktól gyűjt szendvicseket, amelyeket aztán hajléktalanokhoz juttat el, számos helyi iskolai lehetőség a jótékonykodásra és a közösségi szolgálat mint lehetőség az önkénteskedésre.

A szokásos pizzaebédet követően több program közül választhattak a kápés diákok. A Case Solvers és a Dramatrix közös workshopja arra biztosított lehetőséget, hogy a diákok továbbfejleszthessék problémamegoldó és előadói képességeiket. A Globono tréningje a társadalmi vállalkozások világába engedett bepillantást nyerni a résztvevőknek, míg Bumberák Maja a népmesék világába kalauzolta el a diákokat kiemelve azoknak gyógyító, terápiás hatását. Megtudhattuk, mit is jelent egy hazugságmese és személyesen tapasztalhattuk meg, hogy a mesék valóban nem csak a gyerekeknek valók.

Ezután a Sociopoly című társasjátékkal tölthettük a délutánt. Bass László az ELTE TáTK adjunktusának segítségével megtapasztalhattuk, hogy milyen nehézségekkel kell szembenéznie egy elszigetelt faluban élő szegénységtől sújtott családnak. A társasjáték elérte kívánt hatását, mindnyájan átélhettük, milyen kiábrándítók az ezeket a családokat érintő mindennapi problémák és dilemmák. A hónap végére csak egy-két csapatnak sikerült úgy végeznie, hogy maradt még némi pénz a zsebükben, mások komoly tartozásokat halmoztak fel, vagy egyenesen földönfutóvá váltak.

Összességében elmondható, hogy az idei év utolsó kápés hétvégéje eseménydúsnak és élvezetesnek bizonyult, miközben minden diák átérezhette a jótékonykodás és az aktív társadalmi felelősségvállalás fontosságát, megtudhatta milyen módon tehet ezekért az ügyekért és átértékelhette az ünnepek jelentőségét."

Kormos Krisztián, Madách Imre Gimnázium (Budapest)