Olvasási idő: 3 perc

Az MCC debreceni képzési központjában éppen születésnapján üdvözölhettük Tibor Fischer írót, akit az "Utazás a 4 fal között" című könyve kapcsán kérdeztünk legutóbbi szakmai előadásunkon. A kötetbemutatón felfedezhettük a szerző sajátosan szikrázó humorát és abszurd világlátását, amely a huszonegyedik század kihívásaihoz jól illeszkedik.

Fischer különös utazásra hívott bennünket, olyanra, ahol a kreativitás, a humor és a gondolkodás valódi kalandtérré változtathat egy lakást. Ha bárki kételkedne abban, hogy egy szoba falai közt születik-e valami forradalmian új, akkor el kell olvasnia ezt a könyvet.

„Íróként az érdekelt, hogy megpróbáljak valamiféle akciót, mozgást belevinni ebbe a regénybe anélkül, hogy a főhőse elhagyná a lakását. Egyes francia regényekre tudnék utalni, ami hasonló gondolatmenetek mentén halad, amikor azt tetteti a főhős, hogy egyfajta utazást tesz.”

Nem mehettünk el a könyv aktualitása és profetikus volta mellett sem, különös tekintettel a közösségi élmények virtuális térbe való áthelyezésére, ami ma már mindennaposnak számít.

„Egyfajta profetikus látomás volt ez, hiszen 2003-ban, amikor írtam ezt a könyvet Londonban, nem feltétlenül volt úgy, hogy mindent házhoz hoznak és ki sem kellett lépni a lakásból. Ma már ez lehetséges. Ma már szórakozóhelyek zárnak be, hiszen a fiatalok, akik korábban eljártak ezekre a helyekre igazából a közösségi élményeiket a közösségi médiából szerzik és Oceane ugyanígy élt 20 évvel ezelőtt, amikor a könyvet írtam. London egy hatalmas város és az emberek, különösen a koronavírus utáni bezárások után nehezen hagyják el otthonaikat, íróként azt gondolom egyébként, hogy ez egészségtelen.”

A könyvbemutatón a kreativitás és kritikus gondolkodás témája is előkerült: „Az írás minősége az, ami számít, ebből a szempontból fontosabb, mint maga az írás tárgya. Nincs olyan könyv a világon, ami mindenkinek tetszik, nagyon gyorsan megtanulja ezt az ember ebben a szakmában. Kreatív írást is tanítok és fontos, hogy ami pár embernek nem tetszik az még nem gond, maximum nem olvassák el a könyvet, de érdemes azt is meghallgatni, hogy mi az, ami nem működik az adott műben, mert érdemes lehet megfontolni.”