Olvasási idő: 3 perc

Az MCC szegedi képzési központja 2022. december 9-én hagyományteremtő jelleggel rendezte meg I. Pedagóguskonferenciáját, melynek keretein belül Dr. Márky Ádám orvos, az MCC Vezetőképző Akadémiájának szupervízora a tehetséges fiatalok érzelmi kihívásairól beszélt. Dr. Jagodics Balázs, az SZTE Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszékének adjunktusa pedig a kiégésről – mind a pedagógusok, mind a diákok nézőpontjából – tartott előadást az érdeklődők számára.

A konferencián Dr. Márky Ádám „Jónak lenni és jól lenni – tehetséges fiatalok érzelmi kihívásai” címmel tartott előadást, melyben rávilágított annak a fontosságára, hogy felismerjük érzelmeinket, érzéseinket és képesek legyünk azokat kívülről szemlélni, ne hagyjuk, hogy elhatalmasodjanak. Kihangsúlyozta, hogy az érzéseinket ne azonosítsuk önmagunkkal, azonban ezeket tudomásul kell venni és kezelni kell őket. A fenti állításokat nemcsak saját magunkkal kapcsolatban lehet alkalmazni, hanem ezt a tudást felhasználva a pedagógusok is jobban tudják kezelni a diákok, kifejezetten a kamaszok, érzelmi változásait, reakcióit. Az előadás zárásaként még kitért arra, hogy kiemelt feladatunk az életben és az oktatásban is, hogy megpróbáljunk alkalmazkodni és kihozni a legtöbbet a lehetőségeinkből a kor kihívásaira reagálva.

Ezt követően „Füstjelző az iskolában, avagy hogyan előzzük meg a tanárok és diákok kiégését” címmel tartott előadást Dr. Jagodics Balázs pszichológus, a Szegedi Tudományegyetem adjunktusa, a diákok körében jelentkező kiégés kutatója. Az előadás keretén belül a pedagógusok támpontokat kaptak nem csak saját, hanem a diákok iskolai túlterheltségének felismeréséhez és kezeléséhez. Felhívta a figyelmet, hogy milyen jelekre érdemes odafigyelni a kiégéssel kapcsolatban, valamint melyek azok a kiégéshez vezető külső, a körülményekből fakadó, és a belső, a gondolkodásmódból jelentkező tünetek. Végezetül tanácsokkal látta el a pedagógusokat a kiégés megelőzéséhez és az egyensúly fenntartásához.

A téma relevanciáját a kerekasztal beszélgetés során a közönség soraiból érkező kérdések nagy száma is mutatta. A beszélgetés során olyan kérdéseket tettek fel a pedagógusok, mint a külső stresszhatások helyénvaló kezelése, továbbá a tanulók digitális jelenléte és a kiégés kapcsolata. Mivel az MCC kiemelten fontosnak tartja a pedagógusokkal való együttműködést, a módszertani és pedagógia tapasztalatcserét, ezért az est végén egy kötetlen állófogadással láttuk vendégül a megjelent pedagógusokat.