Olvasási idő: 2 perc
Mark Bauerlein amerikai irodalomtudós, a First Things közreműködő szerkesztője és Thibaud Gibelin politológus, közéleti gondolkodó „A klasszikus oktatás helye a digitális korszakban” címmel folytattak beszélgetést az MCC Budapest Summit szekszárdi rendezvényén. A beszélgetésben a digitalizáció hatását vizsgálták a gyerekkorra, a tanulásra és az emberi kapcsolatokra. A diskurzus középpontjában a klasszikus oktatás jelentősége állt, különösen annak megőrző és formáló szerepe a modern, technológia-központú világban.
Mark Bauerlein előadásában hangsúlyozta: a klasszikus irodalom, történelem és filozófia tanulmányozása elengedhetetlen az intellektuális fejlődéshez. Úgy véli, hogy a nyugati kultúrkör nagy műveinek – például Homérosz, Platón vagy Shakespeare alkotásainak – ismerete nélkül a fiatal generációk elveszíthetik kapcsolódásukat kulturális gyökereikhez. A klasszikus oktatás szerinte nem csupán tudás átadására szolgál, hanem a karakterformálásban is kulcsszerepet játszik. Erkölcsi ítélőképességet, kritikai gondolkodást és fegyelmet alakít ki a diákokban, ami különösen fontos a mai, gyors információáramlás jellemezte világban.
Bauerlein korábban megjelent könyvében, The Dumbest Generation (2008) is kifejti, hogy az internet és a közösségi média negatív hatással vannak a fiatalok figyelmére és tanulási szokásaira. Véleménye szerint ezek a platformok elterelik a figyelmet a mély, elmélyült olvasásról és a valódi tudás elsajátításáról. A klasszikus oktatás ebben a környezetben ellensúlyt képezhet: a tartalmas olvasás és a hagyományos gondolkodási sémák segíthetnek abban, hogy a fiatalok ne veszítsék el szellemi iránytűjüket.
A beszélgetés összegzéseként Bauerlein kiemelte: a nyugati civilizáció nagy művein keresztül történő nevelés és tanítás nem idejétmúlt módszer, hanem szükséges válasz a digitális korszak kihívásaira. Szerinte ez az út biztosíthatja, hogy a jövő generációi ne csak informáltak, hanem valóban műveltek, erkölcsileg érett és gondolkodó emberek legyenek.