Olvasási idő: 3 perc
2025. november 27-én jelenik meg a Mathias Corvinus Collegium MCC és az Oktatási Hivatal együttműködésében elkészített 2026-os Országos Gimnáziumi Rangsor, amely a Mandiner különszámában kap helyet. A kiadvány előkészületeiről és a rangsor módszertani fejlesztéseiről október 22-én tartottak sajtótájékoztatót Budapesten.
Az eseményen Dugasz János, az Oktatási Hivatal Köznevelési Programok Főosztályának főosztályvezetője, Dr. Setényi János, az MCC Tanuláskutató Intézetének igazgatója, valamint Wittmann Zsolt, az MCC középiskolai rangsorért és kapcsolatokért felelős vezetője számolt be az elmúlt egy év szakmai munkájáról és a következő kiadás újdonságairól.
A 2026-os rangsor Magyarország 400 gimnáziumát rendezi sorba hét, szakmai konszenzuson alapuló, objektív és közhiteles adat alapján. A lista első 100 intézményét részletesen is bemutatják. A módszertan a 2025-ös év tapasztalatai és a szeptember 29-én megrendezett intézményvezetői műhely javaslatai alapján tovább finomodik: többek között pontosítják a hírnév- és presztízsmutatók szélsőértékeit, valamint a felsőoktatási felvételi sikerességet szorosabban kötik a felvételi pontszámokhoz.
A szervezők kiemelték: a rangsorkészítés nem zárt folyamat, hanem folyamatos szakmai egyeztetés zajlik az intézményvezetőkkel és más érintett szereplőkkel annak érdekében, hogy a lista a lehető legpontosabb és leghasznosabb legyen.
A klasszikus teljesítménymutatók mellett az idei rangsor társadalmi és diákjólléti szempontokkal is kiegészül. Ennek részeként a Magyar Diáksport Szövetséggel együttműködésben kidolgozott egészségindex is megjelenik, illetve – amennyiben az adatok országos lefedettsége biztosított – bevezethetik a hozzáadott pedagógiai érték mérését is.
A rangsor a megjelenéssel párhuzamosan online felülettel is bővül, amelyen részletes intézményi adatok, háttérinformációk és iskolaválasztást segítő eszközök lesznek elérhetők.
A szervezők jelezték: a program szakmai súlypontja mellett fontos lenne a kommunikációs kapacitások bővítése is, hogy a jövőben az ilyen jellegű feladatok ne terheljék túl a szakterületeket. A cél, hogy a rangsor hosszú távon is átlátható, szakmailag megalapozott és széles körben elérhető eszközként támogassa a szülőket, diákokat és pedagógusokat az iskolaválasztási döntésekben.