Olvasási idő: 3 perc

Magyarország gazdaságának húzóereje lett a gazdaságdiplomácia az elmúlt tíz évben. A keleti nyitásnak és a rendkívül intenzív gazdaságdiplomáciai törekvéseinknek köszönhetően olyan befektetések érkeztek Magyarországra, amelyek korábban nem voltak – nyilatkozta a KarcFM-nek Kiss Rajmund, az MCC Diplomácia Műhelyének vezetője március 25-én.
 
Kiss Rajmund elmondta: az üzleti diplomácia elsősorban nagy, nemzetközi, multinacionális vállalatok kapcsolatépítését, érdekképviseletét jelenti. Nem fűződik szorosan a napi üzleti folyamatokhoz, nem főtevékenység, hanem állandó kapcsolatépítés ún. nem piaci szereplőkkel annak érdekében, hogy a vállalat zökkenőmentesen tudja végezni saját tevékenységét. Példának okáért amikor egy vállalatvezető olyan személyekkel, csoportokkal (kormányfő, külgazdasági és külügyminiszter, városközeli potenciális érdekcsoportok, civil szervezetek) tárgyal, akiknek egyébként nincs közük a cég által végzett tevékenységhez (pl. autógyártás) – tette hozzá a műhelyvezető.
 
A hétköznapi emberek is érdekeltek az üzleti diplomácia világában, ugyanis a közvéleménynek itt is óriási jelentősége van – hívta fel a figyelmet Kiss Rajmund. Ha a fogyasztó nem elégedett egy vállalattal (mert például környezetszennyező, nem tartja be a nemzetközi normákat, nem bánik megfelelően a munkavállalókkal), akkor 2021-ben, a közösségi média világában el tudja lehetetleníteni annak működését – egészítette ki.
 
A műhelyvezető szólt arról is, hogy ma már a klasszikus diplomáciát felváltotta az értékteremtő, gazdasági prioritásokat előtérbe helyező diplomáciai munka, hiszen mindannyiunk jogos igénye, hogy a kormányzással megbízott vezetők minden lehetséges fórumon képviseljék országunk, Magyarország gazdasági érdekeit, ezáltal pedig a nemzetgazdaság szereplőinek érdekeit. Természetesen vannak udvariasági látogatások, mindig beszélünk egymás kultúrájáról, de a nap végén olyan gazdasági eredményeket kell felmutatnunk, amelyek azt szolgálják, hogy mindenkinek jobb legyen – emelte ki Kiss Rajmund.