Olvasási idő: 3 perc

Az MCC új, hét szempont alapján összeállított gimnáziumi rangsora komoly visszhangot váltott ki az oktatásban. A kecskeméti kerekasztal-beszélgetésen a város meghatározó iskoláinak vezetői osztották meg véleményüket arról, mi minden rejlik egy-egy helyezés mögött – és hogy mit is érdemes mérni valójában.

Dr. Setényi János, az MCC Tanuláskutató Intézetének vezetője szerint a lista célja nem a végső igazság kimondása, hanem egy fejlődő, alakuló eszköz, amely segíti az iskolák önértékelését. A módszertan jelenleg is nyitott, a készítők szívesen fogadnak minden olyan visszajelzést, amely segítheti a rangsor tökéletesítését. A jövőben a rangsort a technikumokra és szakközépiskolákra is kiterjesztenék.

A beszélgetés egyik központi témája volt, hogy egy iskola teljesítményét nem lehet kizárólag versenyeredményekkel vagy emelt szintű érettségik számával mérni. Többen kiemelték: a pedagógiai hozzáadott értéket is fontos lenne vizsgálni – vagyis azt, hogy egy diák milyen háttérrel érkezik, és milyen készségekkel, tudással távozik. Felmerült az is, hogy a rangsorba érdemes lenne beépíteni a külföldi továbbtanulás arányát is, ami jelenleg még nem szerepel a szempontok között.

Dr. Harnos István, a Bolyai igazgatója – mely iskola a rangsor élén végzett a kecskeméti gimnáziumok közül – büszkén számolt be az eredményről, de elismerte: tart attól, milyen elvárásokat és prekoncepciókat fog ez kelteni a jövőben.

Mikulás Domonkos, a Piarista Iskola főigazgatója úgy fogalmazott: ő nem választana iskolát listák alapján, szerinte az önértékelés és az iskolai értékek nem ezen múlnak.

Dr. Lukács Lajos, a Bányai Júlia Gimnázium igazgatója a nyolcosztályos képzés nevelőerejét hangsúlyozta – szerinte náluk a hosszabb időtáv lehetőséget ad arra, hogy valódi értékeket közvetítsenek.

Pálfi Tamás, a kecskeméti tankerület vezetője dicsérte a városi iskolák teljesítményét, és úgy látja: a rangsor eredménye motiváló lehet a vidéki intézmények számára is. Egyetértett abban is, hogy az iskolák közötti nyitott, együttműködő viszony kulcsa a folyamatos fejlődésnek.

A budapesti díjátadón elhangzott egy gondolat Nicholas Tate professzortól, amely a beszélgetés egészét jól összefoglalja: „Ez a száz ember tartja össze Magyarországot.” Ezek az iskolák, tanárok és vezetők valóban értéket teremtenek – nemcsak helyezésekkel, hanem közösségekkel, szemlélettel és hiteles példamutatással.