Olvasási idő: 4 perc

2016 óta rendezik meg minden évben az erdélyi MCC és a Case Solvers közös alapítású problémamegoldó esettanulmány versenyét, amely a középiskolásokat hívja arra, hogy történelmi személyiségek bőrébe bújva próbálják meg átírni a múltat. Az országos, kétnyelvű verseny egyaránt szólít meg magyar és román anyanyelvű diákokat, akik háromfős csapatokban tudják megmérettetni magukat minden év tavaszán.

A 2011 óta létező, sepsiszentgyörgyi Domokos Géza Egyesület felfigyelt erre a projektre és az idei évben elismerésben részesítette versenyünket, amely már a hetedik kiadásánál jár. 2022. március 24-én, a Tas vezér utcai Szilágyi Erzsébet termünkben Likker Zsuzsanna kolléganőnk, a verseny 2018-2021 közötti főszervezője át is vette a 2016 óta létező Domokos Géza érdemdíjat.

Az átadó szűkkörű, de annál ünnepélyesebb megnyitója Domokos Péter, a díjazó Egyesület elnökének köszöntőjével kezdődött. Elmondta, hogy szervezetének vállalt célkitűzése elsősorban a névadó szellemi hagyatékának, értékrendszerének és elveinek megismertetése, a művelődési sokszínűség, a nemzeti önazonosság megőrzése és ápolása mellett a nemzetiségek közötti párbeszéd, a különböző kultúrák dialógusának, egymás gazdagításának támogatása és bátorítása. Pontosan ennek köszönhető, hogy átadhat egy-egy elismerést két nagyszerű projektnek. A Problema Solvenda Romania mellett ugyanis díjazva lett a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Elméleti Líceum Széchenyi-bál projektje is. Lánczi Péter, az MCC általános főigazgató-helyettese is köszöntötte a jelenlévőket, illetve bemutatta az Alapítvány munkásságát, a PSR verseny ötletének elindulását és köszönetet mondott az elmúlt évek szervezői csapatainak, hiszen a világjárvány okozta nehézségek mellett egyik évben sem merült fel, hogy elhalasztanánk a megmérettetést. Ugyanezt a gondolatmenetet folytatta Geréd Imre is, aki az erdélyi MCC-t képviselve biztosított mindenkit arról, hogy a 2022-es verseny is megszerveződni készül, sőt, már várják is a középiskolás csapatok jelentkezését országszerte, és igyekeznek minőségében és sikerességében is megfelelni az előző évek kiadásainak.

A beszédek után a díjak átadása következett: mindkét projekt képviselője átvehette a megérdemelt díjat, amely egy stilizált tollból és talapzatból áll. Egyaránt emlékeztet írótollra és madárra, amelyek a kreativitást és a szárnyalást kívánják megjeleníteni.

„A Problema Solvenda Romania elnevezésű versenyünk fő célja újragondolni a történelmet, kiaknázni a »mi lett volna, ha« lehetőségeket. Szeretnénk, hogy a versennyel találkozva a fiatalok egyrészt már középiskolás korban megismerjék a problémamegoldás hivatalos módszertani hátterét, másrészt bővítsék a történelmi ismereteiket játékos, interaktív módon. A fordulók során a diákok több képességet és készséget fejlesztenek, amelyeket a hétköznapokban is fel tudnak használni és kamatoztatni. Ilyen a problémamegoldó képesség, az előadástechnika, retorikai- és beszédkészség, illetve fejlődik a kooperációra való hajlamuk, kreativitásuk is. A megmérettetés felkészülési ideje alatt megtanulnak a tényekre koncentrálni, mérlegelni és valós helyzeteket, megoldásokat elemezni szempontrendszerek alapján.” – mesélte a díjat átvevő Likker Zsuzsanna kolleganőnk, aki a verseny szervezése mellett a Kolozsvári Egyetemi Programért felelt abban az időszakban, jelenleg pedig a debreceni MCC-ben dolgozik EP koordinátorként.

Daragics Éva történelemtanárnő, a sepsiszentgyörgyi Széchenyi-bál ötletgazdája is mesélt a díjazott projektről: „A célom az volt, hogy a mi kis székely miliőnkben is legyen egy polgári esemény, ahol mindenki nemcsak jól érzi magát, hanem megismerkedik egy korszakkal, annak erkölcsi és viselkedési normáival”. A már lassan 10 éve Budapesten élő tanárnő azóta többször visszalátogatott a bálra és mindig szép emlékekkel tért haza, ezért is örült annyira a Domokos Géza díjnak.

Az MCC nevében mi is gratulálunk a két nyertes projektnek és kívánjuk, hogy még sok éven keresztül gazdagítsák élményekkel a középiskolások mindennapjait.