Olvasási idő: 4 perc

A globális oktatási trendekről és az oktatástechnológiai vállalatok jelenlegi helyzetéről adott elő Szakos Enikő, a Tanuláskutató Intézet koordinátora a bécsi Modul Egyetemen. A bemutatott “Visegrád Group EdTech Scene” kutatás kiemelten foglalkozik az olyan oktatási trendekkel, mint a virtuális- és a kiterjesztett valóság alkalmazhatósága, az Education 4.0 és a mesterséges intelligencia. A Tanuláskutató Intézet megvizsgálta és összehasonlította a globális, európai és magyar EdTech piacokat. A kutatók számos interjún keresztül tárták fel, hogy melyek a vállalatok legnagyobb kihívásai és sikert nehezítő vagy előmozdító tényezői. A kutatás során fény derült arra a tényre, hogy a magyarországi STEM területre fókuszáló oktatástechnológiai vállalatok anyagi támogatása jelentősen növekedett az elmúlt években - a globális trendekkel ellentétben.

Az egy jól ismert tény, hogy a koronavírus-járvány miatti korlátozások erőteljesen fellendítették a digitális oktatási technológiák alkalmazását, valamint a szektorba érkező befektetéseket is. Azt viszont érdemes megfigyelni, hogy miközben a digitális megoldások feltartóztathatatlanul teret nyernek a tantermekben is, addig a tisztán online oktatás megítélése erősen eltér az egyes társadalmakban. Olaszországban csupán a felnőtt népesség 22 százaléka szerint éri meg személyesen részt venni a felsőoktatásban, ha van online is elérhető tanulási alternatíva, miközben 57 százalékuk szerint nem éri meg jelen lenni a tantermekben. Ezzel szemben Kínában 81 százalék gondolja, hogy a személyes oktatás nem helyettesíthető virtuális megoldásokkal és csupán 13 százalék tudná elképzelni a teljesen online oktatást. Magyarországon a társadalom meglehetősen megosztott e kérdésben: 49 százalék szerint megéri a személyes oktatásba fektetni, míg 38 százalék szerint az online megoldások teljesen helyettesíteni tudják a személyes jelenlétet.

A nemzetközi hálózatépítést folytatva a Mathias Corvinus Collegium többségi tulajdont szerzett a Modul Egyetemben. Ezzel összefüggésben az MCC oktatói, kutató és hallgatói aktívan bekapcsolódnak a magánegyetem magas szintű gyakorlati képzéseibe és rendkívül komoly kutatási programjaiba. Az egyetem kiválóan illeszkedik az MCC profiljába, hiszen kiscsoportos, mentoráción alapuló, nemzetközi szintű oktatásra épít az intézmény, komoly kutatási háttérrel, személyre szabott tehetségmenedzsmentet folytatva. Az egyetemen oktató tanárok több, mint negyven országból érkeztek, az oktatás nyelve az angol.

Az együttműködés nagyban elősegíti MCC-s, valamint kárpát-medencei magyar diákok oktatását, fejlődését. A hallgatók nemzetközi szervezetekben, cégeknél szerezhetnek szakmai gyakorlatot, közéleti és üzleti vezetőkkel találkozhatnak. A hallgatók az MCC segítségével olyan tudást, ismereteket, illetve készségeket, képességeket szereznek, fejlesztenek, amelyekre klasszikus egyetemi környezetben nem minden esetben van lehetőség. Elmélyülhetnek egy-egy őket érdeklő témában, amihez mentorálást kapnak, kiscsoportos órák vagy akár coaching keretében. A távlati cél az, hogy olyan egyetemi és akadémiai közeg jöjjön létre, ahol a tudományos élet, valamint a gazdasági- és a közélet meghatározó szereplői megfordulnak és megosztják egymással meglátásaikat, tapasztalataikat, ezzel is ösztönözve a további párbeszédet.