Olvasási idő: 5 perc

180 középiskolás diák részvételével nyitottuk a tanévet a Középiskolás Program budapesti képzési napján.

A 2019/2020-as tanév őszi szemeszterének első KP szombati rendezvényére izgalmas témákkal készültünk a diákok számára.

A képzési napot Melkovicsné dr. Madarász Anita kiállításmegnyitó beszéde indította, melyben az MCC-ben ideiglenes kihelyezett lengyel-magyar együttműködéssel létrejövő '56-os kiállítást mutatta be A Nemzeti Emlékezet Bizottság jóvoltából. A szombati esemény nyitóelőadása Anton Bendarzsevszkij, kül- és biztonságpolitikai szakértő közreműködésével a csernobili atomkatasztrófa, valamint az eseményt követő döntéshozatali mechanizmusok, szociálpszichológiai torzítások, kommunikációs és érvelési hibák alaposabb megismertetése köré épült.

Ezt követően a délután folyamán több, párhuzamosan futó program közül választhattak a diákok. Palkovits Nóra "Forgatókönyv nélkül" című interaktív workshopján a résztvevők különböző játékok segítségével arra a kérdésre keresték a választ, vajon fel lehet-e készülni az ismeretlenre, lehet-e fejleszteni improvizációs készségeinket. Ezzel párhuzamosan Szondy Máté és Szondy-Nagy Szilvia workshopja a különböző digitális eszközök használatának pszichológiai hatásait járta körül.

Mindemellett az MCC-s egyetemisták vezette vitakörökön a KáPés diákok a nap témájához kapcsolódó tételmondatok mentén, szabályozott keretek között vitatkozhattak, fejlesztve ezzel retorikai készségeiket.

A rendezvényen közel 180 középiskolás diák vett részt, és a kilépő kártyáikon adott visszajelzéseik alapján nagy sikerrel zajlott le.

Az alábbiakban a programban résztvevő diákunk, Tóth Fruzsina élménybeszámolója olvasható:

A tanévnyitó KáPé szombat a lehető „legpezsdületesebb” hangulatban telt – már ha szabad így fogalmaznom – hiszen életem első ilyen tematikájú rendezvényén vettem részt. Ami a programot illeti, a nap elején lehetőségünk nyílt kurzusvezető tanárainkat, mentorainkat megismerni. Nos, az igazat megvallva nem gondoltam bele a regisztrációs lap kitöltésénél, hogy ez a szombat mennyire át fogja formálni a kurzusomhoz való hozzáállásomat. Már az elején pozitív benyomást keltett az, hogy hozzám hasonló érdeklődési körrel rendelkező diákok tucatja vett körül, ezenkívül az, hogy szakemberekkel voltunk körülvéve, valamint hogy a tanítási módszerek egy teljesen új irányvonalat követtek (amit az e-learning kurzus által ismertem meg).

 A „kurzuskonzultációk” után Anton Bendarzsevszkij előadását hallhattuk egy mostanában igen „felhype-olt” témáról: Csernobilról. Az előadás – habár nem a várt HBO-s hangulatban telt – annál hasznosabb volt, főleg azok számára, akik nem mélyedtek bele a katasztrófa történetébe. Volt szó a nemzetközi szabályozásról, a hibás döntések sorozatáról, és - hogy a reál tárgyak is szót kapjanak - egy kis fizikát is csempészett előadónk a bemutatójába.

A prezentáció után egy mozgalmasabb eseményre került sor: Palkovits Nóra (aki lerombolta bennem a pszichológusokkal szemben felállított sztereotípiákat) tartott programot, aminek funkcióját talán úgy tudnám meghatározni, hogy „feloldani a diákokat”. Nóra hatására a közös ebéd során már egyáltalán nem lehetett érezni azt a bizonyos „feszültséget”, amit egyébként egy új közösségben érezni lehet.
A pizzázás után különböző workshopokon lehetett részt venni. Azoknak, akik az MCC-s egyetemisták által vezetett vitakörökre jelentkeztek fel, lehetőségük nyílt vitázó képességeiket kamatoztatni a program keretein belül. 

Szondy Máté és Szondy-Nagy Szilvia a digitális eszközökről tartott nekünk workshopot. A kurzus után valahogy megcsappant a telefonozók száma. Rendkívül aktuális témát érintettek, és szerintem igen sokan vettünk belőle „rémákat”.
Palkovits Nóri munkássága nem ért véget azzal, hogy megmozgatott minket, hiszen a workshopokok egyikét is ő tartotta. Nem gondoltam volna, hogy mennyire hasznos az improvizálás a tanulásra vonatkozólag. Rosszat nem is nagyon tudok mondani, leszámítva azt, hogy még improvizáltam volna egy kicsit! (Tóth Fruzsina, Bethlen Gábor Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola, Nyíregyháza)

Fotó: Gyurkovits Tamás, MCC