Olvasási idő: 6 perc

A Vezetőképző Akadémia diákjai a Case Solvers trénerei által tartott órákon vehettek részt, amelyeken a változtatásmenedzsment gyakorlatával ismerkedhettek meg.

Májusban a Vezetőképző Akadémia diákjai a Case Solvers trénerei által tartott kurzusokon vehettek részt, amelyeken a változásmenedzsment elméleti és gyakorlati oldalával ismerkedhettek meg.

A Vezetőképző Akadémia és a CaseSolvers közös szervezésű, legutóbbi esetoldó hétvégéjének témája a Change Management, vagyis a változásmenedzsment volt. A pénteki és a szombati nap során Dr. Kotter nyolclépéses módszerének pontjait követve, cégvezetői szemmel vizsgáltunk néhány olyan nagyobb változást, amely a vállalatok életében bekövetkezhet, majd megtörtént példákon keresztül magunk is kidolgozhattuk a szükségesnek tartott change management lépéseket. 

A péntek esti háromórás tréningen Ábrahám Zsoltnak, a CaseSolvers Kft. társalapítójának és Piroch Domonkosnak, a Deloitte üzleti tanácsadójának irányításával a csoportunk a WizzAir és a Fundamenta vállalatok igazgatóinak a helyzetébe képzelhette bele magát: Mit tennénk, ha szinte egyik napról a másikra csődöt kellene jelentenünk? Vagy pár napon belül megvonnák az állami támogatást attól a terméktől, amelyet a vállalatunk kínál? Váradi József, a WizzAir vezérigazgatója az adósságból befektetést hozott létre, Tátrai Bernadett, a Fundamenta elnöke pedig kilépett a komfortzónájából, és nyilvános megszólalásával mentette meg cégét. 

A Case Solvers hétvége további részében a Kotter-féle change management lépéseket tanulmányoztuk és gyakoroltuk, hogy ha egyszer hasonló helyzetben találjuk magunkat, legyen egy kiinduálsi eszköztárunk, melynek segítségével megfelelően kezelhetjük a kialakult helyzetet.

Talán triviálisan hathat, hogy egy vállalat életében a változás szinte folyamatos, és azt is tudhatjuk, hogy mindig az elsőről szól a történet. Azonban abba már csak ritkán gondolunk bele, hogy ez ténylegesen mivel járhat, milyen érzés valójában az elsőnek lenni. Amikor még más nem, hanem csak mi érezzük a változás szükségességét. A Kotter-módszer szerint először fel kell térképezni a változás sürgősségét, amely külső vagy belső szemmel eltérően értékelhető. Másodikként érdekcsoportot kell létrehozni, amely akár szervezeten kívülre is nyúlhat. A harmadik lépés egy hosszútávú, irányt adó vízió megfogalmazása. Fontos követhető példát, világos víziót adni a minket követőknek, hogy mások is magukénak érezhessék a célt, ami érdekében kimozdulnak a komfortzónájukból. A negyedik lépés ennek a víziónak a kommunikálása, a megfelelő kommunikáció kialakítása a változásban érintettek felé. Az ötödik lépés minél több embert bátorítani arra, hogy cselekedjenek ennek a víziónak az eléréséért. Hatodik lépésként a gyors sikerek megtervezése és véghezvitele a cél, hogy a változás célközönsége jutalmat realizálhasson azért cserébe, hogy kilépett a komfortzónájából. Hetedikként meg kell szilárdítani a véghezvitt fejlesztéseket, és még több változtatást beiktatni. Az utolsó, nyolcadik lépés pedig, hogy figyelemmel kísérjük a végbement változás cégkultúrában történő elmélyítését.

A túl gyorsan kihirdetett nyereség sokszor a „csata” vesztét okozza. Ahány cég és ember, annyi különböző megoldandó kihívást szül egy-egy változás levezénylése, így nem a struktúra túlbonyolításán van a hangsúly, hanem egy olyan feltételrendszer megteremtésén, amin belül könnyebben mederben tudjuk tartani a változással járó összes folyamatot. A hétvége utolsó óráiban levezetésként a jövőbe tekintettünk, és a SpaceX vizióján keresztül álmodtuk meg, mi milyen lépések mentén tudnánk egymillió embert kolonizálni a Marson. 

Összeségében egy izgalmas, fordulatokkal teli, gyakorlatias képzés volt a másfél napos tréning. Számomra pedig az a tény tette emlékezetessé a hétvégét, hogy elsősorban magyar vállalatokon keresztül vizsgáltuk meg a különböző helyzeteket.

Varga Dávid, Vezetőképző Akadémia

Az órák érdekesen teltek, a diákok pedig aktivitásukkal, kérdéseikkel sokat hozzáadtak az előadások menetéhez, így az egész kurzus kötetlen és professzionális hangulatban telt. A résztvevők egy univerzális téma részleteivel ismerkedhettek meg a hétvégék során, amelyhez különösen hasznosnak bizonyult a változatos szakmai hátterük, hiszen azzal, hogy megosztották az általuk képviselt diszciplínák nézőpontjait, még színesebbé váltak a beszélgetések. A diákok a tudásuk és látókörük tágítása mellett a csapatmunkájukat is fejleszthették, hiszen a change management témát bemutató rövid feladatok megoldásához és prezentálásához a szakmai tudás és kreativitás mellett az együttműködési készség is elengedhetetlen volt. Összességében minden résztvevő jó munkát végzett, remekül zajlottak az órák, és mi is nagyon élveztük őket.

 Ábrahám Zsolt, a CaseSolvers Kft. társalapítója