Olvasási idő: 2 perc

„Az innováció kudarcjáték is” – jelentette ki Prof. Dr. Cséfalvay Zoltán a Szabadság-innováció-gazda(g)ság című könyvének bemutatóján. Egyértelművé tette, hogy a jövő nem kiszámítható, a siker nem megtervezhető, és aki azt hiszi, hogy egy zseniális ötlet önmagában elég, az téved.

Mert mi is az innováció? „Ha kitalálnak valami újat, és valaki fizet érte.” Ennyire egyszerű és ennyire nehéz. Lehet egy ötletünk, de vagy nem tudjuk megvalósítani, vagy nincs rá szükség, ezért elindulunk egy másik irányba. A siker nem előre megjósolható: a meglévő technológiák kombinálásából áll össze, de soha nem tudhatjuk, hogy mikor és ki talál rá az igazán működőképes megoldásra.

 A digitalizáció korában minden, ami digitális formába önthető, óriási versenyelőnyt jelenthet. „A digitális tartalmak minimális költséggel tárolhatók, terjeszthetők és előállíthatók” – mondta Cséfalvay, példaként említve, hogy egy autóba épített szoftvert egyszer kell megalkotni, és onnantól kezdve minimális költséggel másolható.

Cséfalvay szerint az innováció kockázatos vállalkozás, és nem az állam feladata, hogy az adófizetők pénzén kísérletezzen. „Az állam dolga nem az, hogy maga innováljon, hanem hogy olyan környezetet teremtsen, ahol a vállalkozók ezt megtehetik” – hangsúlyozta. A kutatás és a vállalkozás között szorosabb kapcsolatot kellene teremteni, és ebben az állam katalizátorként segíthet. De nem szabad túlszabályozni.

Európa egyik legnagyobb problémája, hogy „közepes technológiai szintre szorult”, főként a túlzott szabályozások miatt. „Európában először szabályoznak, aztán hagyják, hogy menjenek előre a dolgok. Az USA-ban előbb hagyják, hogy működjön valami, és ha gond van, akkor szabályoznak” – mutatott rá a különbségre.

Fel lehet-e zárkózni? Nem könnyű. Három-négy évtizedes hátrányt ledolgozni rendkívül nehéz. Kell hozzá tőke, kell hozzá egyetemista fiatalok tömege, akik mernek nagyot álmodni, és kell egy olyan környezet, amely hagyja őket kísérletezni. A tanulság egyértelmű: a gazdasági siker ott van, ahol az innováció szabadon kibontakozhat. És ha van egy jó ötletünk? Próbálkozni kell. Lehet, hogy nem jön össze. De ha igen, valaki fizetni fog érte. És akkor az innováció valóban megtörtént.