Olvasási idő: 4 perc
Az egész szektorban nagyon fontos a nyelvtudás. Az angol már alap. Tanuljatok németül, oroszul. Hihetetlen lehetőségek nyílnak meg a vasúton számotokra, ha ezeken a nyelveken is beszéltek. Az MCC Egyetemi Program diákjai a Kollégiumigazgatóság szervezésében, a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságának tagjával beszélgettek a jövőről.
„Mindig az anyanyelvükön tárgyalok a lokális ügyfelekkel. Más a hangulata a megbeszélésnek.” – nyújtott bepillantást a diákoknak az üzleti kulisszák mögé az egyik legkomolyabb európai vasúti szakember, Dr. Kovács Imre, aki a feltett kérdésre elárulta, öt-hat nyelven tud, igaz, szerinte nem ettől lesz valaki jó vezető. Inkább a következő receptre esküszik, amelyet diákjainknak is ajánlott:
- Nagyjából mindenből jó tud lenni, amire fókuszál, de nem ő a legjobb, viszont önmaga alá mindig a legjobbakat gyűjti össze.
- Tud alkalmazkodni helyzetekhez, kihívásokhoz, ami nagy előny egy állandóan változó világban.
- És végül, de nem utolsó sorban, minden információt megoszt a kollégáival, az ugyanis szerinte egy nagyon rossz magatartás, ha valaki azzal mutatja, ő a vezető, hogy visszatartja az információt.
A siker titka tehát Kovács Imre szerint az, ha van egy csapata a vezetőnek, amelyben a saját területükön a legjobb emberek dolgoznak, a vezető pedig megbízik bennük, és átadja számukra az összes információt. „Ez megvédi a vezetőt is attól, hogy butaságot csináljon.” – tette hozzá.
„Én magyarként soha senkit nem akartam megszállni, mindig az együttműködésekre törekedtem és törekszem ma is.” – hangzott el a beszélgetésben vezetői ars poeticája is. „Az üzletpolitikában monarchista vagyok. Ez ugyanis egy üzemgazdasági rendszer, ez egy üzemméret, amely képes megállni a helyét a németekkel szemben és szövetségeket kötni a franciákkal, vagy az oroszokkal.” – kaptak a diákok egy erős történelmi gyökerekkel bíró indoklást arra, miért is erre a modellre esküszik.
Kovács Imre filozófiáját a számok is alátámasztják. A Rail Cargo Group ma már Európa egyik vezető vasútlogisztikai vállalata, amelynek 9340 munkavállalója – ebből 1900 Magyarországon – és 105 gyakornoka van, egész Európa területén működnek leányvállalatai, amelyek évi 2,3 milliárd eurós forgalmat generálva 5,1 millió eurós adózás előtti eredményt termelnek.
„Az árufuvarozás üzlete egy nemzetközi üzlet, komoly szereplőkkel.” – hívta fel a diákok figyelmét arra, hogy ez a vasút, már nem az a vasút, amely sokak fejében él még, ez pedig többek között annak köszönhető, hogy elég sok energiát ölnek az oktatásba. „Fontosnak tartom, hogy oktassunk az egyetemeken, együttműködési megállapodásokat kötnek velük, a Debreceni Egyetemen pedig saját tanszékük van. Mindenféle eszközt megragadunk ahhoz, hogy a fiatalokat magunkhoz vonzzuk.” – derült ki a beszélgetésből.
A meghívott zárásként röviden kitért arra is, hogy bár a járvány nehéz helyzetbe hozta őket, mégis lehetőségként tekintettek rá, rengeteget tanultak belőle, és igyekeznek is megtartani az előnyökből minél többet. Ebben lesz segítségükre az, hogy a következő öt-hat évben mintegy 30 millió eurót költenek majd digitalizációra, és természetesen jó embereket igyekeznek felvenni, köztük évente két-három olyan egyetemistát, akik üzemgazdászok és kereskedők.
A Kollégiumigazgatói est következő vendége Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója lesz. Az esteket azért hoztuk létre, hogy az MCC Egyetemi Programjában résztvevő diákok kötetlen formában találkozhassanak és beszélgethessenek a jövőjüket befolyásoló kérdésekről az ország és a térség meghatározó vezetőivel, véleményvezéreivel.