Olvasási idő: 3 perc

Bár az amerikai filmek alapozták meg írástudását, érdemes volt felfedeznie a nagyszerű magyar alkotásokat – hangsúlyozta Köbli Norbert a pécsi MCC keddi, teltházas rendezvényén. A Balázs Béla-díjas forgatókönyvíró és az MCC Story Lab műhelyének vezetője kiemelte, a minőségi munkához szükséges annak a nyelvnek mély ismerete, melyen írunk.

A vizsga, az Örök tél, a Blokád és A berni követ című filmek forgatókönyvírójával Méhes Károly, pécsi író, költő, újságíró beszélgetett. Köbli Norbert elmondta, a kémfilmeket szereti különösen, hiszen ezek az alkotások olyan kérdést tesznek fel, mely a hétköznapi életünkben is az egyik legfontosabb: Bízhatok-e a másik emberben, számíthatok-e rá? 

A beszélgetés során kitértek Köbli Norbert karrierútjára is. A nemzetközileg is elismert filmírónak ugyanis dél-dunántúli, pécsi kötődése is van. Dombóváron született, majd a PTE-n diplomázott jogészként. Elmondta, „fiatalkoromban gyakorlatilag filmnézéssel töltöttem a nyári szüneteket és szinte minden szabadidőm. Ekkor még nem tudtam, de már készültem valamire. Egy hivatásra, mely kiválasztott engem.” A jog elvégzése után Norbert a fővárosba került, és újságíróként dolgozott. Számtalan filmkritikát írt, és mellette forgatókönyveket, eleinte csak saját magának. 

Elmesélte, az író típusú ember sok esetben egy kívülálló. Rengetegszer valamilyen gyermekkori szorongás vagy, megélt trauma készteti írásra már fiatalkorban az embereket. Sorsfordító volt számára, amikor az internetnek köszönhetően hozzáférhetővé váltak amerikai filmek forgatókönyvei, és tudatosult benne az a tény, hogy a filmeket írják, ráadásul ennek előírt formája és szerkezete van. Tíz évnek kellett eltelnie, mire úgy érezte, sikerült megírnia úgy egy filmet, amit már meg mert mutatni másoknak is. „Ami először csak hobbinak tűnhet, később az életeddé válhat” – fűzte hozzá Norbert. 

Emlékeztetett, a 2000-es évek eloszlatták a filmgyártásban a rendszerváltás utáni lila ködöt, és egy új, fiatal rendezőgeneráció jelent meg a porondon, akikhez már ő is kapcsolódni tudott. „Az adottságaimat és lehetőségeimet itt tudom leginkább kibontakoztatni, ráadásul nálunk sokkal szabadabb az alkotói mozgástér, mint az USA-ban. Itt nem okoz olyan nagy nyomást a profitorientáltság, ezért lényegében bármilyen témához hozzá lehet nyúlni, ami érdekes, és meghatároz minket és történelmünket” – zárta gondolatait Magyarország egyik legsikeresebb forgatókönyvírója, aki beszélt jövőbeli terveiről is, a többi között arról, hogy rövidesen befejezi Puskás Ferencről szóló forgatókönyvét.