Olvasási idő: 4 perc

A félév első KP szombatja egy friss kápés szemével

Mint tudjátok, „Tanulásmódszertan. Pszichológia a hatékony tanulás szolgálatában.” címmel, megrendezésre került a félév első KáPé szombatja. A program újoncaként izgatottan, és hatalmas lelkesedéssel indultam neki a hétvégének, amely minden várakozásomat felülmúlta.

A pénteki alkalmon ismerkedős játékok során megtanultuk egymás nevét, és néhány jellemző tulajdonságát, amely alapul szolgált a későbbi hosszas beszélgetésekhez, és az oldott légkör kialakulásához. Ezután kipróbálhattunk egy főként hátrányos helyzetű, alsós diákok számára készült játékot a Go! Do!˗t melynek célja, hogy játékosan ismertesse meg a gyerekeket minél több foglalkozással, hogy ne csak a pincér szakmában, és a focizásban lássák a jövőjüket. A játék során megoszthattuk észrevételeinket, javaslatainkat a játék fejlesztésével kapcsolatban, a projektben résztvevő egyetemistákkal, akik között egy volt KáPés diák is jelen volt. A Go! Do! tesztelése után számos izgalmas társas várt ránk, amelyek még közelebb hoztak minket egymáshoz, mint például a Swish, a Concept, a 7 csoda, és a Jenga. Személyes kedvencemmé vált a Resistance nevű pszichológiai társas, amelyben ellenállók, és titkos ügynökök szerepébe bújva próbáltuk győzelemre vinni csapatainkat taktikázással, érveléssel, logikával, és blöfföléssel. Ezek a programok a szórakoztatás mellett, a közös élményszerzés lehetőségét nyújtották, amely idegenekből közösséggé formálta az ország különböző pontjairól érkező diákokat.

A szombati nap a hatékony tanulásról szólt, amely mindannyiunk számára nagyon hasznos, és fontos téma, hiszen életünk ezen szakaszának központi eleme a tanulás, amely elengedhetetlen a sikeres érettségihez, az egyetemi felvételihez, és a jövőbeli terveink megvalósításához.

Az első előadás az újfajta World Café módszer szerint zajlott, kiscsoportos beszélgetések formájában, amelyet Wittmann Zsolt az MCC tehetséggondozási referense, és neveléstudományi szakértő vezetett. Tanulságos volt megismerni kortársaim elképzeléseit arról, hogy milyen lesz az oktatás 50 év múlva, illetve tanulási szokásaikat, és nehézségeiket. A leggyakoribb válasz arra a kérdésre, hogy miben szeretnénk leginkább fejlődni tanulási téren, egyértelműen a hatékonyabb időkezelés volt. Ehhez nyújtott segítséget Makai Nóra pszichológus előadása „time management" címmel, amelyben különböző technikákat ismertünk meg a rendelkezésünkre álló idő legproduktívabb felhasználására, mint például az Msc−t, az Eisenhower mátrixot, a szalámi technikát, és a pomodorót. Ezek a módszerek már most sokat segítenek nekem abban, hogy képes legyek teendőimet rangsorolni, ütemezni, delegálni, vagy akár törölni is úgy, hogy pihenésre is maradjon időm. Közben Gombos Friderika, a Corvinus Egyetem hallgatója, és az MCC diákja bemutatta nekünk az MCC Debate nevű vitaversenyt, amely sokunk érdeklődését felkeltette. A harmadik előadó Dr. Bernáth László, pszichológus, egyetemi docens volt, aki „Figyelem, emlékezet és egyéni különbségeik: a tanulási stílus” címmel tartott prezentációt. Míg az aulában előadásokon vehettünk részt, addig a tantermekben kiscsoportos tréningek folytak kommunikáció, időgazdálkodás, és motiváció témában.

Úgy gondolom, hogy mind az előadásokon, mind a tréningeken hallott módszerek a hasznunkra válnak, és segítenek minket tanulási szokásaink, kommunikációs˗, illetve időkezelési készségeink fejlesztésében. A KáPé szombatokat, és a péntekeket pedig ajánlom mindenkinek, aki szeretne egy intelligens közösség tagja lenni, megtapasztalni az ismerkedés örömét, és hasznos, új dolgokat tanulni színvonalas előadások során.

Filinger Rozanna
Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium