Olvasási idő: 3 perc

Műveltség nélkül nem adódik tovább az, amit fontosnak és értékesnek tartunk az előttünk álló generációk tapasztalataiból – hangzott el a Mathias Corvinus Collegium (MCC) nemzetközi konferenciáján, amelynek célja az oktatás legégetőbb kérdéseinek megválaszolása, valamint jövőjének, várható jelenségeinek vizsgálata. Két nap alatt több mint 15 országból 50-nél is több előadó fejti ki gondolatait, a többi között olyan neves szakemberek, mint például Nicholas Tate történész, író, Angela Gandra, a brazil Család és Emberi Jogok Minisztériumának korábbi családügyi államtitkára, valamint Fernando Griffith, volt paraguayi kulturális miniszter.

A Budapest Summit on Education című kétnapos konferenciát Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója nyitotta meg, aki beszédében a műveltség fontosságát hangsúlyozta, véleménye szerint műveltség a kultúraátadás feltétele. A tehetség sem ér önmagában sokat, ha nem társul hozzá tájékozottság és nyitottság – hangsúlyozta a főigazgató, aki kitért arra is, hogy az MCC Budapest Summit minden évben a legfontosabb kérdésekre keresi választ, legyen szó az orosz-ukrán háború gazdasági következményeiről vagy a béke lehetőségeiről. Az MCC-nél nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy megismertessük a diákokat azokkal a szerteágazó kihívásokkal, amelyekkel felnőttként szembe kell nézniük – fogalmazott Szalai Zoltán. Nyitó előadásában Frank Füredi, az MCC brüsszeli központjának vezetője hangsúlyozta, hogy a mostani oktatás nem tud szembenézni a jövővel. Európában most nem a jellemet formálják, hanem a személyiséget helyezik a középpontban, amely önzővé, énközpontúvá teszi a fiatalokat – fogalmazott Füredi, aki beszédében megemlítette a képességek átadásának fontosságát is.

Az oktatás az, ami felszabadítja, szabaddá teszi az embereket – húzta alá Ram Madhav, az India Foundation elnöke a konferencia első panelbeszélgetésében, ami a konzervatív oktatást vette górcső alá. A szakember megemlítette, hogy országában az oktatás nem arról szól, hogy mennyi információt töltenek az emberek agyába, hanem a hindusztáni ország oktatás rendszere a karakterépítésről szól. Nicholas Tate, a Konzervatív iskola című könyv szerzője rávilágított a woke ideológia iskolai térnyerésére, amely véleménye szerint a civilizáció összeomlásához is vezethet. Joanna Williams, a Cieo igazgatója, az MCC vendégoktatója szerint a klasszikus oktatást meg kell védeni, ám úgy tűnik, a hagyományőrzők elfogadják a legyőzöttségüket. A rendezvény első napján ezen kívül szó esett a politikai aktivizmus iskolában való térnyeréséről, a tehetség felfedezéséről, valamint a meghívott szakemberek érintették a mesterséges intelligencia oktatásban betöltött szerepét is.

A rendezvény a szerdai napon folytatódik, amikor olyan szaktekintélyek is elmondják gondolataikat, mint például Angela Gandra, a brazil Család és Emberi Jogok Minisztériumának korábbi családügyi államtitkára, Barry Straus, a Cornell University professzora, Anthony Malcolm Daniels, a Manhattan Institute vezető kutatója és Marco Antonio Gonzalez Iturria, a Fundacion Docere igazgatója.