Olvasási idő: 4 perc

A család a legerősebb intézmény, amely megvédheti a gyerekeket és a társadalmat a totalitárius trendekkel szemben – hangzott el az MCC Budapest Summit on Education nemzetközi oktatási konferencia második napján. A két nap alatt mintegy 500 főt vonzó eseményre a világ több, mint 15 országából több, mint 50 külföldi előadó érkezett, hogy megvitassák az oktatás legégetőbb kérdéseit.

A teltházzal zajló konferencia második napján a résztvevő külföldi és magyar szakemberek a család oktatásban betöltött kulcsfontosságú szerepét hangsúlyozták. A panelbeszélgetések többek között olyan témákkal foglalkoztak, mint a filozófia jelentősége az oktatásban, a nyomatott könyvek szerepe, de szó esett a tanterem és a való világ közötti egyre növekvő szakadékról, valamint a siker mérésének a módjairól is.

A család a legerősebb intézmény, amely megvédheti a gyerekeket és a társadalmat a totalitárius trendekkel szemben – emelte ki Anthony O’Hear, a University of Buckingham professzora, aki a magyar alaptörvényből idézve hangsúlyozta az anya és apa közös felelősségét. A szakember kitért arra is, hogy az ENSZ emberi jogi egyezménye szerint a szülőknek alapvető joguk, hogy megválasszák gyermekeik oktatását. Ez a jog azonban a gyakorlatban nem adatik meg – húzta alá O’Hear. A konferencián részt vett Angela Gandra, a brazil nőügyi, családügyi és emberi jogi minisztérium korábbi államtitkára is, aki szerint a jó oktatáshoz fel kell hívni a családok figyelmét a szerepükre, mert sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a tanítás, a nevelés a szülő feladata. A családnak elsődleges szerepet kellene betöltenie az oktatásban, sok szülő ebben mégis "hiányosságokkal küzd” – fogalmazott a brazil szakember.

A szülőknek és a pedagógusoknak szövetségesként kell együttműködniük a gyerekek nevelésében – emelte ki hozzászólásában Mihalec Gábor. A párterapeuta szerint ez különösen krízishelyzetben, például a szülők válása esetén fontos, valamint felhívta a figyelmet arra is, hogy a gyermeknek a család jelenti a stabilitást és a biztonságot. Carlos Hoevel, az argentin Center of Studies in Economy and Culture igazgatója szerint elengedhetetlen, hogy a szülők ne teljesítendő kötelességként, hanem belső szükségletként tekintsenek részvételükre a gyermekek oktatásában. Erősíteni kell a családokat, mert a család adja azt erőt, amely lehetővé teszi, hogy a gyerek később helyt álljon az életben – hangsúlyozta.

Az oktatáson belül a történelem lesz a következő csatatér Európában – mondta Setényi János. Az MCC Tanuláskutató Intézetének vezetője hozzátette, hogy Magyarországon sok évszámot, sok adatot és forrást felhasználva, kronológiai sorrendben tanítják ezt a tantárgyat, az európai mainstream oktatási törekvések azonban fellazítanák ezt, és modern szociológiai témákkal, 21. századi tartalommal, többi között LMBTQ- tartalmakkal töltenék meg a tananyagot. Lánczi András, az MCC Politikai Filozófia Európai Központjának vezetője kijelentette: filozofálás nélkül a kultúránk egy idő után összeomlana. A filozófiaoktatás és a filozofálás között különbséget kellene tenni – húzta alá. A szakember szerint a filozófia arra jó, hogy felismerjük, azonosítsuk a problémákat, azonban a felismerésnél nem szabad megállni, a megértést folyamatosan mélyíteni kell.

A Budapest Summitok történetében először a rendezvényt követően a panelbeszélgetéseken résztvevő szakemberek a Mathias Corvinus Collegium több, mint 10 vidéki helyszínén is tartanak előadást, ezzel biztosítva, hogy a vidéki központok is bekapcsolódhassanak a világ tudományos vérkeringésébe.