Olvasási idő: 7 perc

Bonnie Kerrigan Snyder, a Budapest Summit nemzetközi konferencia egyik előadója volt a miskolci MCC vendége, aki arról beszélt, az amerikai oktatás egyik legnagyobb problémája, hogy egyoldalú – sokszor meglehetősen radikális – ideológiák mentén oktatják gyermekeiket az iskolákban, valamint, hogy megpróbálják elhallgattatni vagy megfélemlíteni azokat, akik felszólalnak ez ellen.

Az amerikai pedagógus professzor elmesélte, hogy fiatalabb korában szívesen foglakozott volna angol irodalommal, de miután mind gyakrabban találkozott azzal, hogy az iskolai oktatás ideologizálttá, átpolitizálttá válik, a felsőoktatás felé fordult, és ezeket az eseteket tanulmányozva annak megreformálásával kezdett el foglalkozni. Érdekelte a Szovjetunió történelme is, sokat tanult róla a harvardi évek alatt, és ez alatt az időszak alatt – megítélése szerint – sok káros ideológiával találkozott. Megismerte a marxista gondolkodásmódot is, és már az egyetemen azt érezte, hogy egyre jobban elterjed ez az eszme, ma pedig már egészen az óvodai-kisiskolai és középiskolai oktatás szintjére is begyűrűzött.

Ezek a szélsőséges ideológiák azokkal a gátlástalan és hatalmukkal visszaélő oktatókkal kerültek be az iskolákba, akik kihasználták a szülői rálátás hiányát. Sokszor maguk az iskolai hivatalnokok bátorították arra a tanárokat, hogy hamis tanterveket tegyenek fel a netre, hogy ne derüljön ki, valójában mi is folyik az iskolákban. Ő maga is többször hazugságon kapta saját lánya tanárait. Egy alkalommal a kommunista kiáltvány volt a téma az egyik órán, ami – gondolta – nem baj, hiszen ezzel is meg kell ismerkednie a gyerekeknek, mivel ez is a történelem része. De amikor össze kellett hasonlítani a kommunizmust a kapitalizmussal, és a lánya kiállt a kapitalizmus mellett, akkor az osztálytársai gonosznak nevezték és megbélyegezték, mindezt a tanár támogatásával.

Ezek a szélsőséges ideológia mentén oktató tanárok a valóságot eltorzítva tanítanak, azzal a meggyőződéssel, hogy helyesen cselekszenek. De ha ez így van, akkor miért is kell titkolózniuk, és tantervet hamisítaniuk? Báránybőrbe bújt farkasoknak nevezi a tanároknak azt az ifjú generációját Bonnie Snyder, akik a marxizmus ideológiáját hirdetik az iskolákban, mert nem ismerik ennek az ideológiának a szörnyűségeit, amik a 20. században történtek.

Amerika múltjával kapcsolatban egyre inkább csak a negatív aspektusokat mutatják be a gyerekeknek, nem adnak pozitív példát, nem adnak jövőképet, és véleménye szerint ezzel egyre jobban tönkre teszik a gyerekeket, egyre több a depressziós, sőt, öngyilkos fiatal. Többek között erről is írt a Vessünk véget az indoktrínációnak: Hogyan károsítják a gyerekeket és teszik tönkre az iskoláinkat az átpolitizált osztályok – és mit tehetünk ellene című könyvében.

Szerencsére azért Amerikában még mindig erősen él a szólásszabadság elve. Ő maga is tagja egy szervezetnek, a Személyes Szabadságjogokat az Oktatásban Alapítványnak, ami azért jött létre, hogy kiálljon a felsőoktatásban oktató tanárok és a diákok alkotmányos jogaiért, és megvédje azokat, akik szembe szállnak azokkal az elvekkel, amikkel nem értenek egyet.

A Covid-járvány alatt, az online oktatás bevezetésekor szülői csoportok alakultak, mert a szülők egyre jobban beleláttak a gyermekeik oktatásába, rájöttek, hogy mi zajlik az iskolákban, és felemelték a hangjukat. Csak mérges mama és papa mackóknak nevezik őket, akik egyre bátrabban és hevesebben szólalnak fel a gyerekük megfelelő oktatása érdekében, és egyre gyakrabban vesznek részt az iskolai tanácsok találkozóin és hallatják a hangjukat.

Az Államokban a szülőknek törvény által garantált jogaik vannak az oktatást illetően, amik sokszor egy-egy vallási közösségnek köszönhetők (például Amisok vagy Jehova Tanúi). Példaként említette azt az 1972-ben történt esetet, amikor vádat emeltek egy Visconsin állambeli Amis házaspár ellen, akik a vallásukra hivatkozva megtagadták, hogy a 16 éves gyermekeik iskolába járjanak. Bár a törvény ezt előírta, a szülők úgy vélték, ez ellentétes a vallásukkal, mert a középiskola veszélyezteti az Amis közösség fennmaradását, illetve gyermekeik vallási fejlődését. A közösség az anyagi sikereket és versenyszellemet elutasító, mezőgazdaságból vagy ahhoz szorosan kapcsolódó tevékenységből élő társadalom, és bár azt elismerik, hogy a gyermekeiknek az első 8 osztály valóban fontos ahhoz, hogy megszerezzék az alapvető készségeket, amik például ahhoz szükségesek, hogy tudják olvasni a Bibliát, vagy együtt tudjanak élni más, nem Amis emberekkel, de a további évfolyamok már szükségtelenek, sőt, károsan hatnak gyermekeik vallási nevelése szempontjából. A szülők végül nyertek a bíróságon, mert a Visconsini Legfelsőbb Bíróság úgy döntött, joguk van a gyermekeiket a saját meggyőződésük és vallásuk szerint nevelni, és nem követnek el törvénysértést azzal, ha a gyerekeiket más szellemben nevelik, de megadnak nekik minden alapvető szükségletet, beleértve az alapoktatást is.

Ez a döntés is azt bizonyítja – mondja Bonnie Snyder –, hogy Amerikában a szülőknek joguk van a gyerekeiket úgy nevelni, ahogy szeretnék, és ezt akár otthoni oktatással is megtehetik, ami ma egyre nagyobb számban fordul elő hazájában. Viszont ahhoz is joguk van a szülőknek, hogy ha az állami oktatást választják, akkor belelássanak annak működésébe, és részt vehessenek az iskolai tanácsok munkájában is.

A gyermekek faji hovatartozására vonatkozó, vagy a nemzetei, hazafias illetve a szexuális nevelését illetően is említett példákat, mert ezeken a területeken is gyakran előfordul, hogy olyan ideológiákat erőszakolnak rá a gyerekekre, amikkel a szülők nem értenek egyet, sőt ellentétes a meggyőződésükkel.

A professzor határozottan elutasítja azt, hogy gyerekeket megbélyegezzenek vagy kiközösítsenek azért, mert másképp gondolkodnak valamiről, és mernek véleményt mondani. Ezt egy szabad országban nem tehetik meg velük. A szakember hozzátette, szerencsére a gyerekek flexibilisek, és könnyen alkalmazkodnak, és akár tanulhatnak is ezekből a rossz példákból, mert az afroamerikai költőt, Maya Angelout idézve: „az emberek nem arra emlékeznek, amit mondtál, hanem arra, milyen érzést keltettél akkor bennük.”

Zárásként az amerikai pedagógus professzor azt mondta, a legfontosabb, amit meg kell őriznünk a gyerekeink nevelésekor, azok az alapvető és elidegeníthetetlen jogok, mint az élethez, a szabadsághoz és a boldogságra törekvéshez való jog.