A gyermekek és az ifjúság növekvő számú testi és lelki betegségei, önpusztító magatartása, agresszív viselkedése, a gyermekek családon belüli és iskolai érzelmi/fizikai bántalmazása, kiszolgáltatottsága, védtelensége egyre komolyabb kihívást jelent a gyermekegészségügy és az egész társadalom szamara.
A legutóbbi UNICEF jelentés (2021) - összhangban más nagy nemzetközi epidemiológiai vizsgálatokkal - megállapítja, hogy a fogyasztói társadalmakban a gyermek- és serdülőkorúak huszonöt-harminc százaléka küzd érzelmi vagy viselkedési problémákkal, és hétből egy gyermeknek diagnosztizált mentális betegsége van. Ugyanakkor egyre nő azoknak a gyermekeknek a száma, akik pszichológiai problémára vagy mentális betegségre hajlamosító vagy veszélyeztető környezetben élnek, legyen szó szülői munkanélküliségről, szenvedélybetegségről vagy mentális zavarokról. A környezeti hatásokon pedig csak tovább rontanak azok a kortárs világtörténelmi jelenségek, melyek egymást érő válságokat gördítenek az egészséges pszichés fejlődés útjába. A pandémia, a háború, a klímaváltozás, a globális gazdasági rendszer megingása bizony mind nyomot hagy a felnövekvő generációk lelki egészségén és tovább rontja az egyébként is sokkoló epidemiológiai adatokat.
Ahhoz, hogy a jövő gyermekgyógyászai, -pszichiáterei és -pszichológusai megfelelően fel legyenek vértezve a huszonegyedik század egészséges lelki fejlődését akadályozó erőivel szemben, a szakembereket céltudatosan kell a legnaprakészebb szemléletekkel megismertetni. Természetesen a műhely nem csupán a gyermekgyógyászat aspiránsainak ad a kezébe hatékony eszközöket. A gyermekkorban jelentkező, a fejlődést befolyásoló hatások mély gyökereket eresztenek az emberi elmébe, így a felnőttkor pszichés jelenségei, problémái esetében is igen jelentős tényezők lehetnek.
A Család, gyermek és társadalom egészsége Műhely keretein belül igyekszünk a hallgatóknak egy holisztikus látásmódot átadni, hangsúlyozva a fejlődés bio-pszicho-szociális szemléletét. A cél az, hogy a hallgatók ezáltal mélységében megértsék, hogy a testi és lelki betegségek kialakulását, lefolyását, a kórjóslatot és a teendőket szinte minden esetben az örökletes, az életkori, a testi, a környezeti, a lélektani, a magatartásbeli és a személyiségfejlődési tényezők együttese és komplex kölcsönhatása határozza meg.