2013-11-22

 

A Google Magyarország ügyvezetője járt az MCC-ben

 

Hogyan innovál a Google? Milyen mércét kell megugrani annak, aki egy projektjét világszinten is szeretné megvalósítani a cégen belül? És mennyi is pontosan az a száz petabájt?

 

A Google mindennapi életünk része. Akár egy emailt szeretnénk írni, akár egy videót megnézni, vagy csak ételt rendelni, a Google-t megkerülni majdhogynem lehetetlen. Nem csoda tehát, ha a  legtöbb emberben előbb-utóbb megfogalmazódik a vágy, hogy láthassa a birodalom mozgatórugóit.

 

Heal Edina a Google Magyarország ügyvezető igazgatója immár lassan három éve. 2010-ben lépett elő erre a posztra, amikor az előző ügyvezető igazgató távozott. Ezzel ő lett az egyik a két női vezető közül, aki ebben a beosztásban dolgozik Európában. A végzettsége sem kifejezetten IT-területhez köti, mégis őt választotta a Google, mert hittek benne és abban, hogy sokoldalú tapasztalataival sikeresen vezetheti a magyarországi részleget.

 

Már itt jól tettenérhető, hogy mennyire máshogyan gondolkozik a Google, amiről Edina előadásának első felében részletesebb képet kaphattunk. Habár a Google mindig előttünk van, meglepő, hogy mennyi mindent nem tudunk róla.

 

Például, a Google csak akkor indít el világméretű projekteket, ha azokról azt feltételezi, hogy legalább egy milliárd felhasználója lesz.

Vannak olyanok, amiket mindenki már jól ismer, ezek tekintetében kétség sem fér ahhoz, hogy beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. A Google Search, az Android, a Chrome és a YouTube fejlődési adatainak részleteire kitérve megtudtuk, hogy a világon jelenleg elérhető információ 90%-a (ami a kép, videó anyagokat is magában foglalja) az elmúlt 2 évben jött létre. Ha belegondolunk, hogy például naponta száz órányi videóanyagot töltenek fel a felhasználok a YouTube-ra, ez talán nem is olyan hihetetlen. Ha ezt a mintegy 100 petabájtnyi anyagot szeretnénk papíron látni, huszonhétszer érne a Holdig és vissza.

 

Sokkal érdekesebb azonban, hogy a Google-nak rengeteg fejlesztési projektje van, amelyek egyelőre kevésbé ismertek és a világ jobbátételét célozzák.

A Google Art Project keretében a múzeumok anyagait digitalizálják és teszik elérhetővé mindenki számára, anyagi és fizikai megkötöttségek nélkül, valamint dolgoznak egy önmagát vezető autón is, amivel az autóbalesetben elhunytak számát és a haszontalanul eltöltött időt is egyaránt szeretnék minimalizálni.

A kérdések során felmerült az a szintén nem régiben kibontakozott vita, ami Bill Gates és Mark Zuckerberg között zajlott: vajon a malária leküzdése, vagy az internet elterjesztése legyen az eszköz, amivel a világot egy kicsit jobbá tehetjük?

A Google ebben Edina szerint elsősorban az internet elterjesztésére teszi le a voksát, hiszen tradicionálisan technológiai cég. Kifejezett célja például, hogy az információáradatot az internet segítésével olcsó oktatássá alakítsa és így felemeljen olyan rétegeket, akiknek egyébként nem lehetne lehetősége hozzáférni a tudáshoz. Ehhez feltett szándékuk egy olyan okos telefon megalkotása, ami csupán egy fogkefe árába kerülne.

Ugyanakkor a Calypso egészségügyi projekt keretén belül az időskor kényelmesebbé tételét is szeretnék lehetővé tenni.

 

Az előadásból kitűnik tehát, hogy a Google felismerte, hogy az információáradat hasznos – ha jól használják fel. Azt is vallják, hogy a technológia akkor jó, ha háttérben van, és az emberek életét anélkül tudja megkönnyíteni, hogy azt valóban észrevennék – legyen az bármilyen téren is. Edina felvázolta azt is, hogy ennek érdekében a Google egyre inkább egy teljes profil kialakítására törekszik a felhasználóról (pl. Google +), ami segítségével a legjobban személyre szabva tudja majd a keresési találatokat vagy a hirdetéseket megjeleníteni. Megint csak az idő-, energia- és költséghatékonyság vezérletével.

 

Ez a kép azonban – különösen a nem régiben kipattant NSA lehallgatási botrány fényében – kételkedést ébresztett a hallgatóságban. A feltett kérdések sokszor célozták a Google adatvédelmi politikáját. Edina igyekezett megértetni, hogy a Google szolgáltatásai az adatokra alapulnak, így ha nem engedjük őket át használatra, az alkalmazások sem fognak működni. Mindenki ezen belül eldöntheti magának, hogy mit szeretne. Azt is leszögezte, hogy a Google Transparency Report-ban bárki megnézheti, hogy a kormányzatok hányszor kértek ki tőlük adatot és ennek hányszor tettek eleget.

 

Mindezen kételyek ellenére a Google megkerülhetetlen marad a mindennapi életünkben. Azáltal, hogy a legtöbb adatunkhoz hozzáfér, egy komplex világot képes alkotni számunkra, ami a mi preferenciáinknak a legjobban megfelel. Ugyanakkor a legérdekesebb kérdést erről maga az előadó vetette fel: vajon milyen embereket formál majd a Google, ha csak azt látjuk, amit mi szeretnénk?

 

Nyilvánvaló tehát, hogy az innováció újabb és újabb kérdéseket vet fel. De talán bízhatunk abban, hogy az alapítók filozófiája ezt a kérdést is megoldja egyszer: legyen minden tízszer és ne tíz százalékkal jobb.

 

Rudi Alexandra

 




"Az elitet fel kell készíteni feladatai elvégzésére”

 

Maróth Miklós volt az idei Diplomaosztó díszvendége

Álláslehetőség

 

Utazás-, és oktatásszervező koordinátort keresünk

Az MCC ismét Kiválóan Akkreditált Tehetségpont lett

 

A háromévente szükséges akkreditációs folyamat ezúttal is sikerrel és elismeréssel zárult.